Debaty



Status prawnoustrojowy szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego

ABW| Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego| Agencja Wywiadu| CBA| centralny organ administracji państwowej| kontrola operacyjna| koordynator służb specjalnych| nadzór nad slużbami specjalnymi| Prezydent| Rada Ministrów

włącz czytnik

Szczególnym przykładem takich organów lub podmiotów, do których szef ABW kieruje informacje o zagrożeniach, są te funkcjonujące w strukturach systemu zarządzania kryzysowego. [...] Warto zaznaczyć, że zgodnie z art. 12a ustawy o zarządzaniu kryzysowym, beneficjentami informacji o zagrożeniach mogą być nie tylko organy państwowe, ale rów­nież inne podmioty, np. przedsiębiorcy będący posiadaczami lub operatorami kry­tycznej infrastruktury.

Co istotne, na podstawie informacji przekazywanych przez szefa ABW organy i podmioty, które są ich beneficjentami, dokonują oceny stopnia zagrożenia bezpieczeństwa państwa, a następnie podejmują odpowiednie środki zaradcze (legislacyjne, administracyjne czy dyplomatyczne). Punktem wyjścia do podjęcia takich działań jest informacja („wiedza”), którą „właściwe organy” otrzymują od szefa ABW i pozosta­łych szefów służb specjalnych. W tym też znaczeniu ABW oraz inne służby stanowią w systemie bezpieczeństwa państwa coś w rodzaju bazy informacyjno-analitycznej. Natomiast szefowie tych służb, w tym szef ABW, odgrywają rolę swoistego „kanału informacyjnego”, który umożliwia organom władzy publicznej, w szczególności kon­stytucyjnym organom wykonawczym, prowadzić sprawy państwa zgodnie z racją sta­nu i z interesem narodowym.

Zarządzanie informacjami przez szefa ABW obejmuje również analizę tych informacji pod kątem ich przydatności w celu realizacji ustawowych zadań ABW. Jego szczególna rola w tym zakresie wynika z art. 22a ustawy o ABW oraz AW. W świetle zawartych w tym przepisie rozwiązań, szef ABW dokonuje oceny, czy uzyskane przez Agencję informacje i materiały wskazują, że sprawa będąca ich przedmiotem należy do zakresu działania ABW, czy też do innych organów służb lub instytucji. W przy­padku stwierdzenia, że zgromadzone informacje nie dotyczą zadań Agencji, szef ABW przekazuje je „właściwemu podmiotowi.

Jeżeli informacje i materiały uzyskane przez ABW wskazują na uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa lub przestępstwa skarbowego albo potwierdzają jego popełnienie, szef ABW przedstawia je właściwemu prokuratorowi w celu podję­cia decyzji w zakresie ich dalszego procesowego wykorzystania. Podobnie postępu­je z informacjami, które wskazują na uzasadnione podejrzenie popełnienia wykrocze­nia lub wykroczenia skarbowego albo potwierdzają jego popełnienie. W takim przypadku szef ABW zawiadamia o tym fakcie organ właściwy w sprawie ścigania sprawcy wykroczenia. Jeśli natomiast uzyskane informacje dotyczą zagrożeń o cha­rakterze terrorystycznym, które mogą wywołać sytuację kryzysową, szef ABW nie tyl­ko przekazuje je odpowiednim organom, ale również podejmuje stosowną współpra­cę z tymi organami w celu „przeciwdziałania, zapobiegania i usuwania skutków zdarzeń o charakterze terrorystycznym”.

Debaty

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.