Debaty
Status prawnoustrojowy szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
ABW| Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego| Agencja Wywiadu| CBA| centralny organ administracji państwowej| kontrola operacyjna| koordynator służb specjalnych| nadzór nad slużbami specjalnymi| Prezydent| Rada Ministrów
włącz czytnikRelacje instytucjonalne, jakie łączą premiera i szefa ABW, prowadzą do wniosku, że istnieje między tymi organami pewien stosunek zależności. Od razu też pojawia się pewna ogólna konstatacja, że kluczowe, jeśli chodzi o wyznaczenie treści tego stosunku, jest znaczenie takich pojęć, jak „nadzór” i „podległość bezpośrednia”. W świetle powszechnie akceptowanych w nauce prawa administracyjnego definicji tych terminów, „nadzór” oznacza możliwość władczego oddziaływania jednego organu na inny organ oraz „wyciąganie konsekwencji z zachowania organu podporządkowanego”. Co przy tym istotne, oddziaływanie w ramach funkcji nadzoru musi mieć jasno określone podstawy prawne, które ściśle określają środki nadzoru. Jeśli jednak w katalogu środków oddziaływania nadzorujący posiada uprawnienie do wydawania wiążących poleceń i wytycznych, a przy tym może jeszcze decydować o obsadzie personalnej organu podległego, tak jak w przypadku stanowiska szefa ABW, to układ wzajemnych relacji między organami przybiera postać stosunku „podległości bezpośredniej” zbliżonej do hierarchicznego podporządkowania.
Należy dodać, że prezesowi Rady Ministrów, z racji nadzoru nad działalnością szefa ABW i Agencji, przysługuje cały zespół uprawnień. Można nawet mówić o dwóch rodzajach kompetencji nadzorczych premiera. Z jednej strony, uprawnienia szefa rządu mają postać delegacji ustawowych do wydawania rozporządzeń lub zarządzeń, na mocy których prezes Rady Ministrów określa, ogólnie mówiąc, organizację i sposób funkcjonowania ABW. Przykładem tego rodzaju uprawnienia premiera jest jego kompetencja do nadawania Agencji statutu, na mocy zarządzenia, określającego jej organizację wewnętrzną. Szef rządu reguluje też niektóre istotne kwestie związane ze stosowaniem przez funkcjonariuszy ABW uprawnień ustawowych, np. premier określa w rozporządzeniach sposób dokumentowania kontroli operacyjnej oraz przechowywania i przekazywania wniosków i zarządzeń w tym zakresie. Z drugiej zaś strony, nadzorowanie przez premiera działalności ABW i jej szefa polega na: wyznaczaniu w wytycznych kierunków działania Agencji; akceptowaniu rocznego planu działania Agencji i wydawaniu szefowi ABW wiążących wytycznych i poleceń.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
ABW udostępnia tylko częściowo statystykę kontroli operacyjnej
Obce służby w służbie RP?
Sądy bez oporów zatwierdzają kontrole operacyjne
Stanowisko HFPC w sprawie reformy służb specjalnych
Po wyroku TK ws. bilingów Sejm pracuje nad zmianami w ABW
Biernacki: politycy nie mogą ingerować w pracę służb i prokuratury
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.