Debaty



Status prawnoustrojowy szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego

ABW| Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego| Agencja Wywiadu| CBA| centralny organ administracji państwowej| kontrola operacyjna| koordynator służb specjalnych| nadzór nad slużbami specjalnymi| Prezydent| Rada Ministrów

włącz czytnik

Relacje instytucjonalne, jakie łączą premiera i szefa ABW, prowadzą do wniosku, że istnieje między tymi organami pewien stosunek zależności. Od razu też pojawia się pewna ogólna konstatacja, że kluczowe, jeśli chodzi o wyznaczenie treści tego stosunku, jest znaczenie takich pojęć, jak „nadzór” i „podległość bezpośrednia”. W świetle powszechnie akceptowanych w nauce prawa administracyjnego definicji tych termi­nów, „nadzór” oznacza możliwość władczego oddziaływania jednego organu na inny organ oraz „wyciąganie konsekwencji z zachowania organu podporządkowanego”. Co przy tym istotne, oddziaływanie w ramach funkcji nadzoru musi mieć jasno okre­ślone podstawy prawne, które ściśle określają środki nadzoru. Jeśli jednak w katalo­gu środków oddziaływania nadzorujący posiada uprawnienie do wydawania wiążą­cych poleceń i wytycznych, a przy tym może jeszcze decydować o obsadzie personalnej organu podległego, tak jak w przypadku stanowiska szefa ABW, to układ wzajemnych relacji między organami przybiera postać stosunku „podległości bezpo­średniej” zbliżonej do hierarchicznego podporządkowania.

Należy dodać, że prezesowi Rady Ministrów, z racji nadzoru nad działalnością szefa ABW i Agencji, przysługuje cały zespół uprawnień. Można nawet mówić o dwóch rodzajach kompetencji nadzorczych premiera. Z jednej strony, uprawnienia szefa rządu mają postać delegacji ustawowych do wydawania rozporządzeń lub zarządzeń, na mocy których prezes Rady Ministrów określa, ogólnie mówiąc, organizację i sposób funkcjonowania ABW. Przykładem tego rodzaju uprawnienia premiera jest jego kompetencja do nadawania Agencji statutu, na mocy zarządzenia, określającego jej organizację wewnętrzną. Szef rządu reguluje też niektóre istotne kwestie związa­ne ze stosowaniem przez funkcjonariuszy ABW uprawnień ustawowych, np. premier określa w rozporządzeniach sposób dokumentowania kontroli operacyjnej oraz prze­chowywania i przekazywania wniosków i zarządzeń w tym zakresie. Z drugiej zaś strony, nadzorowanie przez premiera działalności ABW i jej szefa polega na: wyzna­czaniu w wytycznych kierunków działania Agencji; akceptowaniu rocznego planu działania Agencji i wydawaniu szefowi ABW wiążących wytycznych i poleceń.

Debaty

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.