Państwo
F. Rymarz: Kontrolne gwarancje uczciwego przebiegu głosowania i ustalenia wyników wyborów
Kodeks Wyborczy| kontrola społeczna| Krajowe Biuro Wyborcze| mężowie zaufania| obwodowe komisje wyborcze| PKW| tajność glosowania| wybory samorządowe
włącz czytnikSpołeczną kontrolę przebiegu głosowania skutecznie sprawują wolne media, wychwytując najmniejsze nieprawidłowości w dniu głosowania i podając je do publicznej wiadomości. Wychodzi im naprzeciw, reagująca na naruszenia i Państwowa Komisja Wyborcza, kształtując pełną jawność (transparentność) postępowania i decyzji, tak wobec wyborców, komitetów wyborczych, jak i wobec mediów i społeczeństwa.
Nadzór nad przestrzeganiem prawa wyborczego i całym procesem wyborczym sprawuje Państwowa Komisja Wyborcza składająca się z dziewięciu sędziów, po trzech z Trybunału Konstytucyjnego, Sądu Najwyższego i Naczelnego Sądu Administracyjnego. PKW jest organem stałym, właściwym do przeprowadzenia wszelkich wyborów powszechnych i samorządowych oraz referendów. Jest organem odrębnym i niezależnym od żadnej innej władzy w Polsce. Niezależność PKW zapewnia prawo w randze ustawy, skład personalny – sędziowie, których atrybutem jest niezawisłość oraz demokratyczne, przyjazne otoczenie w państwie, w tym istnienie wolnych mediów.
Członkowie PKW powoływani są na wniosek właściwego prezesa Trybunału i sądów przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej na czas nieokreślony (w praktyce do ukończenia 70 lat życia), a ich odwołanie z pełnionej funkcji może nastąpić wyłącznie w tym samym trybie. Na szczeblu pośrednim zarządzania wyborami znajdują się komisarze wyborczy (51) składający się wyłącznie z sędziów sądów powszechnych, powoływani na pięcioletnią kadencję na wniosek Ministra Sprawiedliwości przez PKW.
W okresie wyborów i referendów powoływane są przez PKW, na wniosek Ministra Sprawiedliwości, doraźne (na czas wyborów) – okręgowe komisje wyborcze, składające się wyłącznie z sędziów sądów powszechnych. Przewodniczącymi okręgowych komisji wyborczych są z urzędu komisarze wyborczy a sekretarzami – pracownicy delegatur Krajowego Biura Wyborczego. W wyborach samorządowych udział sędziów jest mniejszy, zaś czynnika społecznego jest znacznie rozszerzony. Wszystkie istotne uchwały okręgowych komisji wyborczych, postanowienia komisarzy wyborczych w wyborach samorządowych podlegają zaskarżeniu odpowiednio do sądów powszechnych, a uchwały Państwowej Komisji Wyborczej – do Sądu Najwyższego. Daje to gwarancje praworządności wydanych decyzji.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Tajność głosowania – uprawnienie czy obowiązek?
Sondaże przedwyborcze a tzw. „demokracja sondażowa”
Progi wyborcze – elementem demokratycznego systemu wyborczego
PKW nie w konstytucji – dlaczego i przez kogo?
Prezesi TK po spotkaniu z prezydentem
Sejm m.in. o zmianach w Kodeksie wyborczym
Wojciech Hermeliński, sędzia Trybunału Konstytucyjnego został przewodniczącym PKW
Prezesi SN, TK i NSA oburzeni słowami Jarosława Kaczyńskiego o sądach
Kodeks wyborczy według Prezydenta
NIK o Krajowym Biurze Wyborczym
SN: 56 protestów przeciwko wyborowi Prezydenta RP
SN rozpoznał wszystkie protesty przeciwko wyborowi prezydenta
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.