Państwo
Polityka migracyjna Polski
cudzoziemcy| HFPC| Karolina Rusiłowicz| polityka migracyjna
włącz czytnikRząd przyjął 31 lipca 2012 r. dokument pt. „Polityka migracyjna Polski – stan obecny i postulowane działania”. Proponowane w nim rozwiązania dotyczą migrantów ekonomicznych i przymusowych i odnoszą się do procedur legalizacyjnych, integracji oraz przeciwdziałania nielegalnej migracji.
HFPC skierowała swoje uwagi do dokumentu w ramach konsultacji w maju 2011 r. HFPC zwracała wtedy uwagę, że koncepcja polityki migracyjnej powinna zawierać wyraźne określenie celów i instrumentów jej realizacji. Natomiast przedstawiony dokument jest zbyt obszerny, a co za tym idzie – cel tej polityki przestaje być klarowny. „Naszym zdaniem treść dokumentu bez sprecyzowanego planu działania jest tylko analizą obecnego stanu prawnego i mało skonkretyzowanymi wnioskami” – mówi Karolina Rusiłowicz, prawniczka HFPC.
Pomimo szczegółowego opisu bieżącej sytuacji migracyjnej Polski, w dokumencie brakuje odpowiedniej diagnozy zawierającej określenie, jaką rolę odgrywają w Polsce cudzoziemcy i jak wyglądałaby polska gospodarka i życie społeczne, gdyby cudzoziemców nie było. Przydatna mogłaby być tu np. analiza dotycząca udziału firm prowadzonych przez cudzoziemców na rynku usług gastronomicznych, liczby pracowników cudzoziemskich w firmach budowlanych czy liczby cudzoziemców pracujących sezonowo. Rozwiązania sugerowane w założeniach polityki migracyjnej nie wskazują wcale na to – wbrew zapewnieniom autorów – że jej celem jest otwarcie Polski na cudzoziemców.
„W naszym wystąpieniu podkreślaliśmy, że rozwiązania zaproponowane w dokumencie »Polityka migracyjna Polski« dotyczą technicznych aspektów związanych z przyjazdem i pobytem cudzoziemców na terytorium naszego kraju, a pomija się aspekt społeczny” – mówi Karolina Rusiłowicz. „Nie przewidziano społecznych konsekwencji dla obu stron – społeczeństwa przyjmującego i dla przyjeżdżających – przyjazdu migrantów do Polski, możliwości powstawania i rozwiązywania konfliktów ze społeczeństwem przyjmującym oraz stosunku tego społeczeństwa do przyjezdnych” – dodaje Karolina Rusiłowicz.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
HFPG: Migracja to nie zbrodnia
Kasacja w sprawie odmowy wykreślenia z wykazu niepożądanych cudzoziemców
Migracje i integracje
Projekt ustawy o cudzoziemcach nie całkiem dobry
Rok po abolicji dla cudzoziemców
Trwają prace nad nową ustawą o cudzoziemcach
TK: przepisy o kontroli osobistej cudzoziemców w strzeżonych ośrodkach są niekonstytucyjne
Od maja wejdą w życie ułatwienia dla cudzoziemców
Monitoring ośrodków strzeżonych
Rząd za większą ochroną cudzoziemców
Robert Krzysztoń: Migracyjne państwo w państwie
Polski rynek pracy będzie potrzebować ponad milion imigrantów
Nielegalna imigracja: nowy unijny dokument podróży usprawni powroty do kraju pochodzenia
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.