Państwo



Reforma urzędów pracy: lifting czy metamorfoza?

aktywność zawodowa| bezrobocie| Fundusz Pracy| Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej| polityka zatrudnienia| powiatowe urzędy pracy| rynek pracy| sytuacja demograficzna

włącz czytnik

Co się zmieni?

Wśród najważniejszych propozycji zmian w przepisach regulujących politykę rynku pracy (wg projektu z 2 września 2013 roku),  które najprawdopodobniej wejdą w życie w styczniu przyszłego roku, należy wymienić m.in: profilowanie bezrobotnych, zindywidualizowaną współpracę bezrobotnego z jednym doradcą w trakcie poszukiwania pracy, zacieśnienie współpracy z agencjami zatrudnienia czy nowoczesne instrumenty dopasowane do zmieniających się potrzeb rynku (np. granty na telepracę czy bony na zasiedlenie). Nowością będzie także wprowadzenie systemu oceny pracy urzędów pracy oraz utworzenie Krajowego Funduszu Szkoleniowego.

Ewaluacja i pilotaże

Tym, na co należy zwrócić uwagę w ocenie nowych regulacji, jest testowanie niektórych rozwiązań jeszcze przed ich wprowadzeniem w życie. Przykładem jest pilotaż profilowania bezrobotnych. Zaplanowany od września do października w dwudziestu czterech urzędach pracy w całej Polsce, ma na celu sprawdzenie, czy zaproponowane przez autorów ustawy sposoby grupowania oraz modele udzielania wsparcia poszczególnym kategoriom bezrobotnych okażą się skuteczne. W zeszłym roku testowany był też tzw. pakiet dla młodych.

Nowe przepisy zakładają też ewaluację wprowadzanych rozwiązań. Ustawa zobowiązuje ministra pracy do oceny efektywności nowych przepisów po dwóch latach od ich wejścia w życie. Ocena ma być przedstawiona przez ministra pracy do końca drugiego kwartału 2016 roku. Pomocne w jej przygotowaniu będą analizy i badania rynku pracy. W tym celu obowiązujące dziś przepisy o zlecaniu badań i analiz uzupełniono o obowiązek upowszechniania ich wyników, a także dokonywania corocznej analizy pracy urzędów. Chodzi o to, by na bieżąco oceniać, czy działania są skuteczne. Co ważne, w projekcie przewidziano konkretne fundusze na realizację tego zadania. W 2014 roku proponuje się przeznaczyć na to 32 mln zł.

Państwo

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.