Publicystyka



Konstruktywne wotum nieufności w państwach europejskich — analiza prawno-porównawcza

włącz czytnik

Istotna różnica wiąże się także z określeniem adresata wniosku o konstruktywne wotum nieufności. Wyłącznie bowiem w ustroju RFN oraz w ustroju Republiki Węgierskiej wniosek ten formalnie kierowany jest przeciwko szefowi rządu. W pozo­stałych państwach, tj. w Polsce, Hiszpanii, Słowenii oraz Belgii, parlamentarzyści zgła­szają go przeciwko rządowi in corpore. W literaturze przedmiotu instytucję odpo­wiedzialności osobistej premiera przed parlamentem kwalifi kuje się jako poważne odstępstwo od zasad ustroju parlamentarnego, ale też jako jeden z podstawowych ele­mentów kanclerskiego modelu rządów23. Jest to rozwiązanie, które implikuje formu­łę odpowiedzialności solidarnej gabinetu, jednocześnie zaś odrzuca formułę odpowie­dzialności indywidualnej ministrów24.

6. We wszystkich omawianych systemach parlamentarnych obowiązuje zasada, zgodnie z którą między zgłoszeniem wniosku a głosowaniem musi upłynąć przewidzia­ny w prawie termin. Jego długość jest różna i zależy od postanowień przyjętych przez konkretnego prawodawcę. Wszędzie o ostatecznej dacie zamieszczenia wniosku w po­rządku dziennym decydują właściwe organy kierownictwa wewnętrznego parlamentu. Uniwersalny charakter — poza przypadkiem węgierskim — ma również to, że w prze­pisach poszczególnych państw nie ustala się maksymalnego terminu przeprowadzenia głosowania, co w praktyce może stwarzać warunki do nadużyć związanych z manipu­lowaniem przez właściwe organy datą zakończenia procedowania wniosku25.

W RFN, Słowenii oraz w Belgii wskazany termin wynosi tylko 48 godzin. W Hiszpanii wniosek poddawany jest rozpatrzeniu nie wcześniej niż po upływie 5 dni od jego wniesienia. Na Węgrzech debata i głosowanie w sprawie wniosku odbywa się między 3 a 8 dniem, licząc od chwili wpłynięcia wniosku. Rozwiązanie węgierskie jest — dodajmy — o tyle charakterystyczne, że — jeśli w tym okresie nie zostało za­planowane posiedzenie izby — to wymaga się, by jej przewodniczący zwołał posie­dzenie nadzwyczajne. Z kolei w Polsce długość tej swoistej kwarantanny wynosi 7 dni, przy czym, zgodnie z regulaminem Sejmu, rozpatrzenie i głosowanie wniosku nastę­puje na następnym posiedzeniu po upływie tego okresu (art. 115 ust. 4 rS). Na margi­nesie należy dodać, że w świetle słoweńskiej ustawy zasadniczej dopuszcza się uwol­nienie parlamentu od obowiązku zachowania wskazanego terminu w konstytucyjnie określonych sytuacjach: w przypadku gdy parlament tak postanowi w uchwale podję­tej większością 2/3 głosów bądź w przypadku ogłoszenia stanu wojny, bądź stanu nad­zwyczajnego (art. 116 konstytucji).

Publicystyka

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Artykuły powiązane

Hasło przechodnie „rząd musi odejść”
Premier zwrócił się do Sejmu o wyrażenie wotum zaufania
 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.