Publicystyka
Konstruktywne wotum nieufności w państwach europejskich — analiza prawno-porównawcza
włącz czytnikIstotna różnica wiąże się także z określeniem adresata wniosku o konstruktywne wotum nieufności. Wyłącznie bowiem w ustroju RFN oraz w ustroju Republiki Węgierskiej wniosek ten formalnie kierowany jest przeciwko szefowi rządu. W pozostałych państwach, tj. w Polsce, Hiszpanii, Słowenii oraz Belgii, parlamentarzyści zgłaszają go przeciwko rządowi in corpore. W literaturze przedmiotu instytucję odpowiedzialności osobistej premiera przed parlamentem kwalifi kuje się jako poważne odstępstwo od zasad ustroju parlamentarnego, ale też jako jeden z podstawowych elementów kanclerskiego modelu rządów23. Jest to rozwiązanie, które implikuje formułę odpowiedzialności solidarnej gabinetu, jednocześnie zaś odrzuca formułę odpowiedzialności indywidualnej ministrów24.
6. We wszystkich omawianych systemach parlamentarnych obowiązuje zasada, zgodnie z którą między zgłoszeniem wniosku a głosowaniem musi upłynąć przewidziany w prawie termin. Jego długość jest różna i zależy od postanowień przyjętych przez konkretnego prawodawcę. Wszędzie o ostatecznej dacie zamieszczenia wniosku w porządku dziennym decydują właściwe organy kierownictwa wewnętrznego parlamentu. Uniwersalny charakter — poza przypadkiem węgierskim — ma również to, że w przepisach poszczególnych państw nie ustala się maksymalnego terminu przeprowadzenia głosowania, co w praktyce może stwarzać warunki do nadużyć związanych z manipulowaniem przez właściwe organy datą zakończenia procedowania wniosku25.
W RFN, Słowenii oraz w Belgii wskazany termin wynosi tylko 48 godzin. W Hiszpanii wniosek poddawany jest rozpatrzeniu nie wcześniej niż po upływie 5 dni od jego wniesienia. Na Węgrzech debata i głosowanie w sprawie wniosku odbywa się między 3 a 8 dniem, licząc od chwili wpłynięcia wniosku. Rozwiązanie węgierskie jest — dodajmy — o tyle charakterystyczne, że — jeśli w tym okresie nie zostało zaplanowane posiedzenie izby — to wymaga się, by jej przewodniczący zwołał posiedzenie nadzwyczajne. Z kolei w Polsce długość tej swoistej kwarantanny wynosi 7 dni, przy czym, zgodnie z regulaminem Sejmu, rozpatrzenie i głosowanie wniosku następuje na następnym posiedzeniu po upływie tego okresu (art. 115 ust. 4 rS). Na marginesie należy dodać, że w świetle słoweńskiej ustawy zasadniczej dopuszcza się uwolnienie parlamentu od obowiązku zachowania wskazanego terminu w konstytucyjnie określonych sytuacjach: w przypadku gdy parlament tak postanowi w uchwale podjętej większością 2/3 głosów bądź w przypadku ogłoszenia stanu wojny, bądź stanu nadzwyczajnego (art. 116 konstytucji).
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.