Publicystyka



Modele administracji wyborczej — przegląd rozwiązań prawnych w wybranych państwach

administracja wyborcza| Brazylia| Czechy| Iran| Kodeks Wyborczy| Komisja Wenecka| Nowa Zelandia| PKW| RPA| Senegal| UNDP| USA

włącz czytnik

Zgodnie z art. 120 konstytucji Brazylii, w każdej stolicy stanu federalnego usta­nawia się regionalne sądy wyborcze. W składzie tych sądów zasiada siedmiu człon­ków: dwóch sędziów Sądu Apelacyjnego, dwóch sędziów sądu niższej instancji wy­branych w tajnym głosowaniu przez sędziów Sądu Apelacyjnego, jeden sędzia regionalnego sądu federalnego lub, gdy takiego nie ma w okręgu, wybrany przez od­powiedni regionalny sąd federalny oraz dwóch sędziów mianowanych przez prezy­denta Brazylii spośród sześciu kandydatów, prawników o dużej wiedzy prawniczej, cieszących się dobrą reputacją, przedstawionych przez Sąd Apelacyjny. Członkowie sądów wyborczych w trakcie sprawowania swego urzędu są nieusuwalni, pełnią swo­je funkcje przez co najmniej dwa lata, ale nie dłużej niż dwa razy po dwa lata. Ich za­stępcy są wybierani w tym samym czasie według tej samej procedury w każdej kate­gorii (art. 121 konstytucji).

Sędziowie wyborczy wybierani są przez regionalne sądy wyborcze spośród sę­dziów stanowych. Ich jurysdykcja rozciąga się na cały obszar wyborczy, biorą oni udział w zarządzaniu wyborami jako sąd pierwszej instancji. Komisje wyborcze są po­woływane ad hoc na czas wyborów. Na 60 dni przed głosowaniem regionalne sądy wyborcze wybierają jednego sędziego oraz od dwóch do czterech obywateli wyróż­niających się wiedzą prawniczą oraz dobrą reputacją. Komisja wyborcza pomaga sę­dziemu wyborczemu w wykonywaniu obowiązków w danym dystrykcie wyborczym. Sędziowie pracujący w administracji wyborczej są stałymi funkcjonariuszami władzy sądowniczej i oprócz obowiązków wyborczych realizują zadania w innych obszarach orzekania. Brazylijski model organów wyborczych charakteryzuje: scentralizowane zarządzanie przez jeden organ; niezależny od rządu i władzy legislacyjnej system no­minacji; zachowanie stanowisk sędziowskich przez członków organów wyborczych w jednostkach, z których zostali oddelegowani; powoływanie członków organów wy­borczych przez składy sędziowskie innych sądów; pewna dominacja Najwyższego Sądu Federalnego. System ten, jak dotąd, sprawdza się w państwie liczącym około 135 mln osób uprawnianych do głosowania i zapewnia funkcjonowanie niemal 400 tys. lokalnych komisji wyborczych (w tym systemu maszyn wyborczych), co sprawia, iż wyniki głosowania są znane już w kilka minut po jego zakończeniu.

Publicystyka

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.