Publicystyka



PKW nie w konstytucji – dlaczego i przez kogo?

Aleksander Kwaśniewski| Ferdynand Rymarz| Irena Lipowicz| Jan Rokita| Jerzy Ciemniewski| Jerzy Jaskiernia| Kazimierz Czaplicki| konstytucjonalizacja| KRRiTV| Państwowa Komisja Wyborcza| RPP

włącz czytnik

Posłowie prezentujący odmienne stanowisko podnosili, że PKW jest organem tworzącym prawo w postaci uchwał normotwórczych oraz wiążących wytycznych, a to uzasadnia, tak jak się to ma w przypadku rozporządzeń Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, konstytucjonalizację organu. Uchwały wydawane przez PKW nie mają charakteru wewnętrznych przepisów administracji wyborczej, lecz dotyczą istotnego prawa obywatelskiego, jakim jest prawo do wybierania organów przedstawicielskich, czy też jednoosobowych organów państwa, przewidzianych w konstytucji bądź ustawach. Być może określając kompetencje konstytucyjne PKW należałoby zapisać, że stoi ona na straży przestrzegania określonego typu praw obywatelskich (prawa do wybierania). W konstytucji winna znaleźć się norma określająca prawotwórczy charakter uchwał PKW, skorelowana z przepisami dotyczącymi źródeł prawa oraz utrzymane, przyjęte już w innym artykule, uprawnienie do występowania z samodzielnymi wnioskami do Trybunału Konstytucyjnego o ustalenie powszechnie obowiązującej wykładni ustaw. Już teraz faktycznie PKW wydaje przepisy prawne, które mają charakter powszechnie obowiązujący, np.: zalecenia, co do sposobu powoływania obwodowych komisji wyborczych, ustala wzory kart do głosowania i wzory powyborczych sprawozdań finansowych, które są adresowane do podmiotów zgłaszających kandydatów. W zakresie kompetencji należy określić uprawnienia nadzorcze PKW nad przeprowadzającymi wybory organami niższego szczebla.

Ponownie wypowiedzieli się eksperci. Część z nich stwierdzała, że PKW nie powinna stanowić prawa, tylko je stosować. Jest to ważny organ organizujący wybory, czerpiący swoje uprawnienia z ordynacji wyborczych a nie z konstytucji i jest to wystarczająca regulacja. W konstytucji natomiast można by wyodrębnić rozdział poświęcony prawu wyborczemu, co jest praktykowane w innych ustawach zasadniczych. Wydawane obecnie przez PKW uchwały dotyczące wzorów kart do głosowania nie są aktem normatywnym, chociaż wywołują pewne skutki dla obywateli, lecz jednorazową decyzją opartą na ordynacji wyborczej.

Publicystyka

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.