Świat
Odmowa mianowania sędziów konstytucyjnych (casus Słowacji)
Andrej Kiska| Narodowy Bank Słowacji| Rada narodowa Republiki Słowackiej| Republika Slowacka| Sąd Konstytucyjny Republiki Slowackiej| ślubowanie| Słowacja
włącz czytnikW uzasadnieniu tych postanowień prezydent zaznaczył, że na podstawie załączonego życiorysu, opinii organu pomocniczego, własnej wiedzy, kandydaci przedstawieni mu do mianowania na sędziów Sądu Konstytucyjnego nie spełniają warunków ich mianowania. W szczególności prezydent stwierdził, że żaden z załączonych dokumentów nie potwierdza, że kandydaci w swej dotychczasowej działalności zawodowej lub naukowej zajmowali się teoretycznymi lub praktycznymi aspektami sądownictwa konstytucyjnego oraz prawa konstytucyjnego, a z przebiegu ich dotychczasowej kariery prawniczej nie wynika, by wyróżniali się wiedzą prawniczą. Mianowania kandydatów nie rekomendował też organ pomocniczy, z którego opinią prezydent w całości zgodził się.
Pięcioro odrzuconych kandydatów wystąpiło do Sądu Konstytucyjnego ze skargami konstytucyjnymi. W postępowaniu przed Sądem Konstytucyjnym prezydent za-prezentował stanowisko w sprawie. Podkreślił w nim m.in., że wykładnia art. 134 ust. 2 i art. 102 ust. 1 lit. s konstytucji umożliwia odmowę mianowania sędziów konstytucyjnych. Zdaniem prezydenta, istnieje znaczne podobieństwo między sfomułowaniami przywołanych przepisów z art. 150 konstytucji przewidującymi kompetencję nominacyjną prokuratora generalnego. W ocenie prezydenta wykładnia konstytucji w zakresie mianowania tego organu przez prezydenta zawarta w uchwale o sygn. PL.US 4/2012-77 znajduje zastosowanie do mianowania sędziów konstytucyjnych (ze względu na „identyczne parametry konstytucyjne”) i pozwala nie tylko odrzucić jednego z dwóch kandydatów na każde stanowisko sędziowskie, ale także odrzucić większość lub nawet wszystkich kandydatów na sędziów konstytucyjnych.
Prezydent uznał za konieczne odniesienie się do zakresu swojej kompetencji nominacyjnej i podkreślił, że jego decyzje nie były arbitralne i miały podstawę w art. 2 ust. 2 konstytucji stanowiącym o działaniu na podstawie i w granicach prawa. Prezydent wyjaśnił ponadto, że konstytucja nie daje jednoznacznej odpowiedzi, jak rozumieć art. 134 ust. 2 stanowiący o mianowaniu sędziego Sądu Konstytucyjnego i dlatego należało posłużyć się analogią do przepisów zawartych w Traktacie o funkcjonowaniu Unii Europejskiej [dalej: TfUE]. Na mocy art. 255 TfUE ustanawia się komitet, którego zadaniem jest opiniowanie kandydatów do wykonywania funkcji sędziego i rzecznika generalnego w Trybunale Sprawiedliwości i Sądzie przed ich mianowaniem przez rządy państw członkowskich zgodnie z art. 253-254. Komitet składa się z siedmiu osób wybranych spośród byłych członków Trybunału Sprawiedliwości i Sądu, członków krajowych sądów najwyższych i prawników o uznanej kompetencji, przy czym jedną z kandydatur proponuje Parlament Europejski. Prezydent zadecydował więc o powołaniu takiego zespołu w celu wyboru najlepszych kandydatów, zwrócił też uwagę na to, że podobne zespoły funkcjonowały w czasie prezydentur Vaclava Havla i Rudolfa Schustera. Praktyka konstytucyjna Słowacji potwierdza więc zasadność i przydatność powoływania ciał doradczych dla prezydenta.
Prezydent zauważył, że ocena kandydatów na sędziów musi odnosić się do ich wiedzy, znajomości prawa i orzecznictwa sądowego. Zdaniem prezydenta, ocena przydatności kandydata na sędziego Sądu Konstytucyjnego polega na weryfikacji jego kwalifikacji zawodowych i osobistych niezbędnych do wykonywania obowiązków, których realizacja wymaga znajomości prawa konstytucyjnego, orzecznictwa konstytucyjnego, orzecznictwa europejskiego wymiaru sprawiedliwości, a w szczególności orzecznictwa Europejskiego Trybunału Praw Człowieka i Trybunału Sprawiedliwości UE, a także osobistego doświadczenia związanego z wymiarem sprawiedliwości (np. przed sądami międzynarodowymi, sprawowanie funkcji asystenta w sądzie konstytucyjnym). Przydatność kandydata może też wynikać z doświadczenia w określonej dziedzinie prawa.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.