Świat
OSW: Reforma konstytucyjna dzieli Ukrainę
Batkiwszczyna| Blok Petra Poroszenko| DNR| Donbas| Ihor Kołomojski| Porozumienie z Mińska| Rada Najwyższa Ukrainy| Tiahnybok| Ukraina| ŁNR
włącz czytnikZgodnie z odrębną ustawą łączenie się rad wiejskich w gminy ma być procesem dobrowolnym (m.in. dlatego wprowadzanie w życie reformy samorządowej rozłożono na tak długi czas). Proces ten już trwa, według dostępnych informacji władze samorządowe i państwowe szczebla wojewódzkiego wywierają tu presję na władze wiejskie i małomiasteczkowe. Planowane są także zmiany w strukturze powiatów; wiadomo, że istnieje ekspercki projekt docelowej struktury gmin i powiatów Ukrainy.
Na wszystkich trzech szczeblach podziału administracyjnego mają działać rady wybierane w wyborach powszechnych oraz ich przewodniczący, wybierani w wyborach powszechnych w tym samym terminie co rady. Rady mają tworzyć komitety wykonawcze, które przejmą większość kompetencji obecnych powiatowych i wojewódzkich organów administracji państwowej. Rady otrzymują bardzo szeroki zakres uprawnień i stają się rzeczywistymi organizatorami życia społecznego na odpowiednich terytoriach.
W miejsce dotychczasowych terenowych organów administracji państwowej zostaje wprowadzona instytucja prefektów (tylko w powiatach i województwach), których zadaniem ma być nadzór nad przestrzeganiem prawa przez organy samorządu terytorialnego, koordynacja działalności terenowych struktur organów władzy wykonawczej oraz realizacja „państwowych programów”. Prefektów powołuje i odwołuje prezydent na wniosek premiera; mają oni status urzędników państwowych (obecnie stanowiska szefów terenowych organów administracji państwowej mają charakter polityczny, nie urzędniczy).
Prefekci mają prawo zawieszania uchwał i innych decyzji organów samorządowych w przypadku ich sprzeczności z prawem; ostateczną decyzję podejmuje właściwy sąd.
W razie przyjęcia przez organ samorządu terytorialnego aktu „sprzecznego z Konstytucją Ukrainy, zagrażającego suwerenności, integralności terytorialnej lub bezpieczeństwu narodowemu”, prezydent ma prawo zawieszenia działalności tego organu, jednocześnie zaskarżając dany akt do Sądu Konstytucyjnego. Sąd rozpatruje taki wniosek w trybie pilnym; w przypadku potwierdzenia sprzeczności z konstytucją, prezydent uchyla go, a Rada Najwyższa na wniosek prezydenta rozwiązuje odpowiedni organ samorządu i rozpisuje przedterminowe wybory. Z tekstu projektu nie wynika jasno, czy powodem zawieszenia, a następnie – rozwiązania organu samorządu terytorialnego może być każdy akt sprzeczny z konstytucją, czy też tylko taki, który ma wymienione dalej cechy. Z innych źródeł wynika, że intencją prezydenta jest to drugie (przepis ten ma przeciwdziałać tendencjom separatystycznym).
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.