Świat



Prawnicy MSZ: anektując Krym Rosja naruszyła prawo międzynarodowe

agresja| aneksja| Autonomiczna Republika Krymu| Krym| MSZ| prawo międzynarodowe| referendum| Ukraina Rosja| użycie siły zbrojnej

włącz czytnik

Za bezsporne przykłady aktów stanowiących agresję, Rezolucja uznaje w art. 3 Aneksu „blokadę portów lub wybrzeży danego państwa przez siły zbrojne innego państwa” (punkt c) oraz „użycie sił zbrojnych danego państwa, znajdujących się na terytorium innego państwa za zgodą państwa przyjmującego, naruszające warunki ustanowione w odpowiedniej umowie lub wszelkie przedłużenie ich obecności na takim terytorium po wygaśnięciu umowy” (punkt e). Podane definicje dokładnie odpowiadają działaniom Rosji wobec Ukrainy. Jest również bezsporne, że działania Federacji Rosyjskiej stanowiły naruszenie ukraińsko-rosyjskiej umowy o statusie i warunkach stacjonowania Floty Czarnomorskiej Federacji Rosyjskiej na terytorium Ukrainy z 28 maja 1997 r.

6. Federacja Rosyjska ponosi także odpowiedzialność za akt tzw. agresji pośredniej. Zgodnie z punktem g) art. 3 aneksu do Rezolucji nr 3314 aktem agresji jest „wysyłanie przez dane państwo lub w jego imieniu uzbrojonych band, grup, sił nieregularnych lub najemnych, które dopuszczają się aktów siły zbrojnej przeciwko innemu państwu o takim ciężarze, że są równoznaczne z aktami wyżej wymienionymi lub z jego istotnym w nie zaangażowaniem”. W konsekwencji Federacja Rosyjska ponosi odpowiedzialność za działania podejmowane na Krymie w okresie od końca lutego 2014 r. przez uzbrojone siły nieregularne, określane mianem „oddziałów samoobrony Krymu” lub tzw. „zielonych ludzików”.

Działania zbrojne wymienionych sił nieregularnych, kwalifikowanych prawnie jako aktorzy niepaństwowi, mogą być przypisane Federacji Rosyjskiej zgodnie z zasadami przypisywania odpowiedzialności państwu za działania aktorów niepaństwowych określonych w Artykułach o odpowiedzialności międzynarodowej państw za akty międzynarodowo bezprawne, które zostały przyjęte w 2001 r. przez Komisję Prawa Międzynarodowego ONZ, i które w tym względzie uznawane są powszechnie za odzwierciedlające wiążące prawo zwyczajowe. Zgodnie z art. 8 Artykułów działanie danej osoby lub grupy osób uważa się za akt państwa w świetle prawa międzynarodowego, jeżeli ta osoba, lub grupa osób, działa w rzeczywistości na podstawie instrukcji, pod kierownictwem lub pod kontrolą tego państwa. Odpowiedzialność Federacji Rosyjskiej za działalność grup nieregularnych stała się bezsporna w świetle publicznego oświadczenia Prezydenta Federacji Rosyjskiej Władimira Putina podczas telekonferencji w Moskwie w dniu 17 marca 2014 r., w którym przyznał, że w skład tych grup wchodzili żołnierze sił zbrojnych Federacji Rosyjskiej, co pozwala kwalifikować je jako działania Federacji Rosyjskiej. Ponadto, zgodnie z art. 11 Artykułów państwo ponosi odpowiedzialność międzynarodową za działanie, które potwierdza i uznaje za własne.

Świat

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.