TK
A. Herbet, M. Laskowska: Opinia prawna dotycząca projektu ustawy o Trybunale Konstytucyjnym (cz. 1)
immunitet| projekt ustawy o Trybunale Konstytucyjnym| sędzia Trybunału Konstytucyjnego| sędzia w stanie spoczynku| Trybunał Konstytucyjny
włącz czytnikGwarancją, że ostatni ze wskazanych czynników miał rzeczywiste, czy wręcz przesądzające dla kierunku proponowanych regulacji znaczenie, jest fakt opracowania projektu ustawy przez sędziów TK (na ten temat zob. wyrok WSA w Warszawie z 7 czerwca 2013 r., sygn. akt II SAB/Wa 147/13, oraz pismo Dyrektora Biura Prawa i Ustroju Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z 22 marca 2013 r., nr BPU 0606-33-2013, dostępne pod adresem: http://informacjapubliczna.org.pl/11,855,czy_projekt_ustawy_o_trybunale_konstytucyjnym_moze_byc_mitycznym_dokumentem_wewnetrznym.html). Nie kwestionując celowości wnikliwego rozważania w toku prac legislacyjnych opinii i postulatów formułowanych przez sędziów Trybunału, należy krytycznie odnieść się do praktyki ustalania przez nich brzmienia projektowanego aktu normatywnego czy choćby jego poszczególnych jednostek redakcyjnych. Analiza tego zagadnienia pozostaje jednak poza ramami zleconej opinii.
Zakres niniejszej opinii obejmuje przede wszystkim ocenę konstytucyjności i poprawności legislacyjnej projektowanych rozwiązań. W pewnym zakresie podjęto w niej również próbę wstępnej oceny skutków proponowanych zmian, zwłaszcza w kwestiach istotnych z punktu widzenia Sejmu, występującego jako uczestnik w postępowaniu przed Trybunałem Konstytucyjnym.
II. Ogólna charakterystyka projektu ustawy
1. Struktura i systematyka projektu ustawy
Zważywszy na normowaną materię, projekt stanowi akt relatywnie obszerny, liczy bowiem 138, niekiedy dość rozbudowanych artykułów (dla porównania
– obowiązująca ustawa o TK liczy 93 artykuły, z czego 12 to przepisy zmieniające, przejściowe i końcowe). Składa się on z 13 rozdziałów:
- Rozdział 1 „Przepisy ogólne” (art. 1-6);
- Rozdział 2 „Organy Trybunału” (art. 7-15);
- Rozdział 3 „Sędziowie Trybunału” (art. 16-46);
- Rozdział 4 „Postępowanie przed Trybunałem – zasady ogólne” (art. 47-75);
- Rozdział 5 „Kontrola formalna wniosków, pytań prawnych i skarg” (art. 76-80);
- Rozdział 6 „Rozprawy i posiedzenia” (art. 81-94);
- Rozdział 7 „Orzeczenia Trybunału” (art. 95-109);
- Rozdział 8 „Postępowanie w sprawie zgodności z Konstytucją celów i działalności partii politycznych” (art. 110-113);
- Rozdział 9 „Postępowanie w sprawie rozstrzygnięcia sporu kompetencyjnego” (art. 114-116);
- Rozdział 10 „Postępowanie w sprawie stwierdzenia przeszkody w sprawowaniu urzędu przez Prezydenta Rzeczypospolitej” (art. 117-120);
- Rozdział 11 „Biuro Trybunału” (art. 121-127);
- Rozdział 12 „Przepisy zmieniające” (art. 128-132);
- Rozdział 13 „Przepisy przejściowe i końcowe” (art. 133-138).
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.