TK



D. Dudek: Ekspertyza prawna w sprawie wniesionego przez Prezydenta RP projektu ustawy o Trybunale Konstytucyjnym

Biuro Analiz Sejmowych| Dariusz Dudek| Prezydent| projekt ustawy o TK| Trybunał Konstytucyjny

włącz czytnik

Wskazany mankament, wynikający z uzasadnienia, nie ma jednakże wpływu na ocenę unormowania postulowanego w projekcie, aczkolwiek wiąże się z jeszcze jednym doniosłym problemem, tj. związaniem Trybunału zakresem zaskarżenia, wskazanym we wniosku, pytaniu prawnym lub skardze konstytucyjnej (art. 51 ust. 1) – o czym dalej.

2) W unormowaniu zakresu kognicji Trybunału projekt nie wprowadza nominalnie zmian w stosunku do obecnego stanu prawnego, zawiera jednak  potencjalnie jeden zasadniczy element: wskazanie przedmiotu skargi konstytucyjnej. Zgodnie z art. 5 ust. 2 Trybunał orzeka o zgodności z Konstytucją ustawy lub innego aktu normatywnego, kwestionowanego w skardze konstytucyjnej, o której mowa w art. 79 ust. 1 Konstytucji. Wprawdzie przepis ten powtarza dosłownie ujęcie powołanego przepisu Konstytucji, a uzasadnienie projektu nie rozwija bliżej tej kwestii, ale zważywszy deklarowane przez Wnioskodawcę poszanowanie polskiego acquis constitutionnel, należy wnosić, iż kategoria ta (innego aktu normatywnego) obejmuje w szczególności akty pochodne prawa Unii Europejskiej, jak to ustalił Trybunał w swym precedensowym wyroku z dnia 16 listopada 2011 r.

Dla pełnego umocowania tej kompetencji Trybunału celowym wydawałoby się uściślenie komentowanego przepisu projektu, np. poprzez użycie kwantyfikatora „każdego” oraz wskazanie w ślad za przepisem Konstytucji, iż zastosowanie danego aktu stanowiło przesłankę naruszenia praw podmiotowych. W rezultacie, odnośny przepis ustawy mógłby posiadać brzmienie następujące: Trybunał orzeka o zgodności z Konstytucją ustawy lub każdego innego aktu normatywnego, kwestionowanego w skardze konstytucyjnej, o której mowa w art. 79 ust. 1 Konstytucji, na podstawie którego sąd lub organ administracji publicznej orzekł osta­tecznie o wolnościach lub prawach albo o obowiązkach skarżącego, określonych w Konstytucji.

Rzecz jasna, zabieg taki poszerzałby znacząco zakres przedmiotu zaskarżenia w trybie skargi konstytucyjnej, obejmując wszelkie akty normatywne prawa polskiego, stanowione na szczeblu centralnym i lokalnym, jak i akty prawa międzynarodowego oraz europejskiego.

3) W ramach przepisów ogólnych, uzasadnienie projektu bliżej zajmuje się funkcją sygnalizacyjną Trybunału. Zgodnie z projektem, Trybunał sygnalizuje Sejmowi lub innym właściwym organom istnienie uchybień i luk w prawie, których usunięcie jest niezbędne dla zapewnienia spójności systemu prawnego Rzeczypospolitej Polskiej (art. 5 ust. 1). Novum polega na tym, iż Prezes Trybunału może zwrócić się do adresata sygnalizacji o poinformowanie Trybunału o stanowisku w sprawie, będącej przedmiotem sygnalizacji (ust. 2).

Trybunał Konstytucyjny

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.