TK
jakie byłyby konsekwencje nierozpoznania tych spraw w tym terminie. Niezrozumiałe jest odesłanie do art. 84 projektu ustawy; jest to odesłanie puste, skoro art. 84 projektu ustawy nie określa jakichkolwiek spraw, lecz dotyczy utraty mocy obowiązującej ustawy z 25 czerwca 2015 r.
7. Wymaganie zgody Prezydenta RP dla stwierdzenia wygaśnięcia mandatu sędziego TK
Art. 11 ust. 2 „Stwierdzenie wygaśnięcia mandatu ze względu na okoliczność, o jakiej mowa w ust. 1 pkt 4 wymaga uzyskania zgody Prezydenta Rzeczypospolitej. Zgromadzenie Ogólne zwraca się do Prezydenta Rzeczypospolitej o wyrażenie zgody w drodze uchwały. Prezydent Rzeczypospolitej wyraża zgodę w drodze postanowienia”.
Uwagi:
Przepis ten przewiduje, że stwierdzenie wygaśnięcia mandatu sędziego przez Zgromadzenie Ogólne Sędziów TK (dalej: Zgromadzenie Ogólne) w wyniku prawomocnego orzeczenia dyscyplinarnego o skazaniu na karę usunięcia sędziego ze stanowiska zależne jest od wyrażenia zgody przez Prezydenta.
W wyroku z 9 marca 2016 r. (K 47/15) Trybunał Konstytucyjny orzekł, że pozbawienie Zgromadzenia Ogólnego i Prezesa TK kompetencji do stwierdzenia wygaśnięcia mandatu sędziego i przyznanie tej kompetencji Sejmowi w art. 1 pkt 8 ustawy nowelizującej i art. 36 ust. 2 ustawy o TK, jest niezgodne z art. 173 w związku z art. 10 ust. 1 oraz z art. 195 ust. 1 Konstytucji. W uzasadnieniu TK wskazał m.in., że przyznanie tak daleko idącej kompetencji organowi władzy ustawodawczej, jaką jest stwierdzenie wygaśnięcia mandatu sędziego, w sposób rażący ingeruje w niezawisłość sędziego Trybunału polegającą na niezależności od organów (instytucji) pozasądowych oraz niezależności od czynników politycznych.
Należy zauważyć, że Prezydent – w przeciwieństwie do Sejmu – w ogóle pozbawiony jest konstytucyjnie gwarantowanej możliwości wpływania na skład personalny TK. Prezydent nie uczestniczy bowiem w procedurze wyboru sędziów TK opisanej w art. 194 ust. 1 Konstytucji. Dodatkowo, zgoda Prezydenta na wygaszenie mandatu sędziego TK wymagałaby kontrasygnaty Prezesa Rady Ministrów. Ten akt urzędowy Prezydenta nie jest bowiem wymieniony w katalogu prerogatyw ujętym w art. 144 ust. 3 Konstytucji. To oznacza, że akt urzędowy zawierający zgodę Prezydenta na złożenie sędziego TK ze stanowiska wymagałby
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski