TK



Opinia o nowym poselskim projekcie Ustawy o TK

włącz czytnik

 

jakie byłyby konsekwencje nierozpoznania tych spraw w tym terminie. Niezrozumiałe jest odesłanie do art. 84 projektu ustawy; jest to odesłanie puste, skoro art. 84 projektu ustawy nie określa jakichkolwiek spraw, lecz dotyczy utraty mocy obowiązującej ustawy z 25 czerwca 2015 r.

 

 

 

7.            Wymaganie zgody Prezydenta RP dla stwierdzenia wygaśnięcia mandatu sędziego TK

 

 

Art. 11 ust. 2 „Stwierdzenie wygaśnięcia mandatu ze względu na okoliczność, o jakiej mowa w ust. 1 pkt 4 wymaga uzyskania zgody Prezydenta Rzeczypospolitej. Zgromadzenie Ogólne zwraca się do Prezydenta  Rzeczypospolitej  o  wyrażenie  zgody w drodze uchwały. Prezydent Rzeczypospolitej wyraża zgodę w drodze postanowienia”.

 

Uwagi:

 

 

Przepis ten przewiduje, że stwierdzenie wygaśnięcia mandatu sędziego przez Zgromadzenie Ogólne Sędziów TK (dalej: Zgromadzenie Ogólne) w wyniku prawomocnego orzeczenia dyscyplinarnego o skazaniu na karę usunięcia sędziego ze stanowiska zależne jest od wyrażenia zgody przez Prezydenta.

 

 

W wyroku z 9 marca 2016 r. (K 47/15) Trybunał Konstytucyjny orzekł, że pozbawienie Zgromadzenia Ogólnego i Prezesa TK kompetencji do stwierdzenia wygaśnięcia mandatu sędziego i przyznanie tej kompetencji Sejmowi w art. 1 pkt 8 ustawy nowelizującej i art. 36 ust. 2 ustawy o TK, jest niezgodne z art. 173 w związku z art. 10 ust. 1 oraz z art. 195 ust. 1 Konstytucji. W uzasadnieniu TK wskazał m.in., że przyznanie tak daleko idącej kompetencji organowi władzy  ustawodawczej,  jaką  jest  stwierdzenie  wygaśnięcia  mandatu  sędziego, w sposób rażący ingeruje w niezawisłość sędziego Trybunału polegającą na niezależności od organów (instytucji) pozasądowych oraz niezależności od czynników politycznych.

 

Należy zauważyć, że Prezydent – w przeciwieństwie do Sejmu – w ogóle pozbawiony jest konstytucyjnie gwarantowanej możliwości wpływania na skład personalny TK. Prezydent nie uczestniczy bowiem w procedurze wyboru sędziów TK opisanej w art. 194 ust. 1 Konstytucji. Dodatkowo, zgoda Prezydenta na wygaszenie mandatu sędziego TK wymagałaby kontrasygnaty Prezesa Rady Ministrów. Ten akt urzędowy Prezydenta nie jest bowiem wymieniony w katalogu prerogatyw ujętym w art. 144 ust. 3 Konstytucji. To oznacza, że akt urzędowy zawierający zgodę Prezydenta na złożenie sędziego TK ze stanowiska wymagałby

Trybunał Konstytucyjny

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze