TK
D. Dudek: Ekspertyza prawna w sprawie wniesionego przez Prezydenta RP projektu ustawy o Trybunale Konstytucyjnym
Biuro Analiz Sejmowych| Dariusz Dudek| Prezydent| projekt ustawy o TK| Trybunał Konstytucyjny
włącz czytnikPo drugie, projekt przyjmuje ograniczony w czasie walor wydawanego przez Trybunał postanowienia o stwierdzeniu przeszkody w sprawowaniu urzędu przez Prezydenta Rzeczypospolitej oraz o powierzeniu Marszałkowi Sejmu tymczasowego wykonywania obowiązków Prezydenta Rzeczypospolitej mianowicie, na nie dłużej niż 3 miesiące (art. 120 ust. 1). Postanowienie to traci moc, jeżeli przed upływem określonego w nim terminu, Prezydent Rzeczypospolitej zawiadomi Marszałka Sejmu oraz Trybunał o podjęciu wykonywania swoich obowiązków (ust. 2), ale też traci moc (ekspiruje) w razie upływu 3-miesięcznego terminu.
Należy podzielić ocenę Wnioskodawcy, iż w razie niemożności sprawowania urzędu przez Prezydenta Rzeczypospolitej przez okres ponad 3 miesięcy przeszkoda traciłaby już charakter „przejściowy”, jednak wniosek, iż „w takiej sytuacji powinny być stosowane pozostałe rozwiązania prawne, określone w art. 131 Konstytucji” (str. 25 uzasadnienia) – bynajmniej nie jest jednoznaczny.
Zdaniem opiniującego, o ile przyczyna owej niemożności sprawowania urzędu nie dotyczy przesłanej natury zdrowotnej – samo przekroczenie postulowanego przez Wnioskodawcę 3-miesięcznego terminu ad quem nie odpowiada żadnej z przesłanek opróżnienia urzędu Prezydenta, przewidzianych w art. 131 ust. 2 pkt 1-5 Konstytucji Rzeczypospolitej. W konsekwencji, wbrew sugestii Wnioskodawcy, żadne „pozostałe rozwiązania prawne”, określone w art. 131 Konstytucji nie mogą i nie powinny być stosowane w takiej sytuacji.
Dla realizacji pragmatycznego skądinąd oczekiwania Wnioskodawcy konieczna zatem byłaby stosowna zmiana Konstytucji, a nie wprowadzanie nowej reguły poprzez rozszerzenie kompetencji Trybunału Konstytucyjnego.
4. Uwagi techniczno-legislacyjne
Cechą opiniowanego projektu ustawy jest widoczna staranność w sferze techniki legislacyjnej, podporządkowana zamysłowi kompleksowego unormowania, stąd stosunkowo obszerny rozmiar uregulowania oraz brak nadmiernych odesłań systemowych do unormowań prawnych zawartych w innych ustawach. Projekt zawiera jednak pewne, raczej drobne mankamenty natury legislacyjnej, niekiedy mogące utrudniać interpretację ustawy oraz jej zastosowanie w praktyce.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Opinie do projektu ustawy o TK
M. Chmaj: Opinia na temat projektu ustawy o TK zlecona przez Biuro Analiz Sejmowych
B. Banaszak: Opinia prawna zlecona przez BAS na temat projektu ustawy o TK
M. Wiącek: Opinia prawna zlecona przez BAS na temat projektu ustawy o TK
P. Czarny: Opinia prawna na temat projektu ustawy o Trybunale Konstytucyjnym
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.