TK
Jak inteligentnie kontraktować usługi publiczne
administracja publiczna| E. S. Savas| koszty transakcyjne| Międzynarodowy Fundusz Walutowy| outsourcing| przesyłka sądowa| usługi publiczne
włącz czytnikUboczne skutki urynkowienia
Entuzjazm, a wręcz zaczadzenie ideą outsourcingu zaczęło z czasem jednak ustępować pod wpływem studiów i analiz ukazujących ułomności outsourcingu oraz sytuacje, w których nie przynosi on spodziewanych korzyści. Nie ulega dziś wątpliwości, że niedoskonałości rynku ujawniają się również, a może nawet w szczególności, w sektorze usług publicznych. Kontraktowanie nie zapewnia spodziewanych korzyści, jeżeli brakuje konkurencyjnego rynku wykonawców danej usługi.
W takiej sytuacji jedynym skutkiem będzie zastąpienie monopolu państwowego prywatnym, a o obniżeniu kosztów czy podniesieniu jakości będzie można zapomnieć. Przykład francuskiego sektora usług wodociągowych pokazuje, że jest to zagrożenie realne. Szacuje się, że w tych gminach, w których sieć wodociągową sprywatyzowano, ceny wody są o ok. 20 proc. wyższe niż w gminach, gdzie pozostała ona pod zarządem władz lokalnych. Jednocześnie dowiedziono, że przychody osiągane z tego tytułu przez prywatnych operatorów znacząco przekraczają ich nakłady na utrzymanie czy modernizację sieci.
Nawet jeżeli rynek jest konkurencyjny, w końcowym rozrachunku administracja nie zawsze zyskuje. Jedną z przyczyn są wyższe niż w klasycznym modelu zapewnienia usług publicznych koszty transakcyjne, czyli wydatki ponoszone w trakcie procesu kontraktowania (organizacja przetargów, doradztwo w zakresie sporządzania warunków zamówień i umów etc.), a także koszty wynikające z niezrealizowanych kontraktów. Obserwowaliśmy to w Polsce w ostatnich latach na przykładzie projektów drogowych: niezdolność wyłonionych wykonawców do dokończenia budowy bądź ogłoszenie przez nich upadłości generowały dodatkowo olbrzymie koszty po stronie państwa.
Szeroko rozumiane koszty transakcyjne obejmują także koszty monitorowania realizacji kontraktu. W tym celu zamawiający musi zapewnić odpowiednie przygotowanie i wyszkolenie własnej kadry zarówno do bieżącego monitorowania realizacji kontraktu, przyjmowania raportów i rozliczania wykonawców, jak i przyjmowania oraz obsługi skarg obywateli w sprawie jakości świadczonych na ich rzecz usług.
Więcej pragmatyzmu
Z czasem bardziej pragmatyczne podejście do kontraktowania usług publicznych zaczęły przejawiać instytucje międzynarodowe wcześniej mocno zaangażowane w promowanie outsourcingu. Już kilkanaście lat temu OECD wydało zestaw wytycznych dotyczących skutecznego i korzystnego z punktu widzenia państwa i obywateli kontraktowania usług publicznych.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
ETS: podmioty publiczne nie powinny zawierać umów bez przetargu
Jednolite umowy przy zamówieniach publicznych
UE: zmiany w prawie zamówień publicznych receptą na korupcję
Adresata nie zastałem
To jest kiosk "Ruchu", ja tu wezwania mam!
Koniec mitu prywatnej edukacji
Usługi publiczne między krajami UE będą znacznie prostsze
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.