TK
Jak inteligentnie kontraktować usługi publiczne
administracja publiczna| E. S. Savas| koszty transakcyjne| Międzynarodowy Fundusz Walutowy| outsourcing| przesyłka sądowa| usługi publiczne
włącz czytnikZamieszanie wokół kontraktu na dostarczanie przesyłek sądowych dowodzi, że na outsourcingu usług publicznych łatwo się potknąć.
1987 roku E. S. Savas, klasyk amerykańskiej nauki o zarządzaniu publicznym, a zarazem ważna postać w administracji Ronalda Reagana, stwierdził: „Zadaniem rządu jest sterować łodzią, a nie wiosłować. Bezpośrednie świadczenie usług na rzecz obywateli jest wiosłowaniem, a rząd nie jest zbyt dobry w wiosłowaniu”.
W ten sposób narodził się jeden z najważniejszych sloganów nowego zarządzania publicznego, czyli neoliberalnej recepty na administrację publiczną. New Public Management (NPM) stał się dominującym paradygmatem zarządzania publicznego najpierw w państwach anglosaskich, a potem również w Europie. Promowany przez organizacje międzynarodowe (OECD, Bank Światowy, Międzynarodowy Fundusz Walutowy), trafił też na podatny grunt w państwach przechodzących transformację ustrojową na przełomie lat 80. i 90. minionego stulecia.
Sterowanie zamiast wiosłowania
Ograniczenie roli państwa do zarządzania systemem usług publicznych oznaczało jedno – ekspansję outsourcingu usług publicznych, czyli bezpośredniego ich zapewniania obywatelom przez podmioty prywatne na podstawie kontraktu. Mechanizm ten był już oczywiście znany i stosowany przed nadejściem fali NPM. W Europie już w XVII w. stosowano różne schematy prywatyzacji wykonywania zadań publicznych. Na przykład we Francji na początku XIX w. zdecydowano o wyłanianiu w trybie przetargów wykonawców i zarządców linii kolejowych oraz sieci wodociągowych. Brytyjczycy w epoce kolonialnej powierzali prywatnym spółkom, takim jak Kompania Wschodnioindyjska, zarządzanie rozległymi terytoriami.
Nowe zarządzanie publiczne dopuściło jednak kontraktowanie usług publicznych na niespotykaną wcześniej skalę i w sektorach, które wcześniej nie były nim objęte. Outsourcing w pierwszej kolejności dotyczył usług o charakterze technicznym, takich jak roboty budowlane, odbiór odpadów, transport publiczny czy usługi informatyczne. Obejmował zatem usługi łatwe do zdefiniowania, dla których możliwe jest określenie precyzyjnych standardów ich świadczenia, a swoboda wykonawcy w tym zakresie jest ograniczona. Przełom związany z New Public Management polegał na upowszechnieniu kontraktowania w takich dziedzinach jak edukacja, opieka nad osobami starszymi czy pomoc społeczna.
Co więcej, o ile wcześniej kontraktowanie postrzegano jako jedną z opcji, pod wpływem NPM zaczęto je lansować jako rozwiązanie bezalterntywne. Doszło do tego, że rząd Margaret Thatcher wprowadził obowiązek outsourcingu określonych usług publicznych na szczeblu lokalnym oraz w służbie zdrowia (Compulsory Competitive Tendering, CCT). Reżim CCT objął m.in. usługi cateringowe, związane ze sprzątaniem oraz usługi odbierania odpadów. W latach dziewięćdziesiątych kontraktowanie zaczęto rozszerzać na usługi organizowane przez administrację centralną, a także wymagające bardziej fachowych kwalifikacji (m.in. doradztwo księgowe i prawne).
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
ETS: podmioty publiczne nie powinny zawierać umów bez przetargu
Jednolite umowy przy zamówieniach publicznych
UE: zmiany w prawie zamówień publicznych receptą na korupcję
Adresata nie zastałem
To jest kiosk "Ruchu", ja tu wezwania mam!
Koniec mitu prywatnej edukacji
Usługi publiczne między krajami UE będą znacznie prostsze
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.