TK
Prof. Kryńska: Ostrożnie z regulowaniem rynku pracy
poziom płac| pracodawca| płaca godziwa| płaca minimalna| rozpiętość wynagrodzeń| rynek pracy| szara strefa| umowa o dzieło
włącz czytnikPamiętajmy, że płaca minimalna pełni dwie funkcje. Po pierwsze, umożliwia osobom nisko produktywnym (najczęściej nisko kwalifikowanym) osiągniecie dochodów gwarantujących zapewnienie środków do życia. Druga funkcja to zmniejszenie skali rozpiętości wynagrodzeń. Rozpiętość wynagrodzeń w Polsce rośnie szybko i jest duża. Instytucja płacy minimalnej ma utrzymać te rozpiętości, ewentualnie je zmniejszyć.
Z pewnością nie można ot tak podwyższyć wszystkim ustawowo wynagrodzenie o 500 zł?
Nie ma takiej możliwości. Państwo nie jest od tego. Wynagrodzenia kształtowane są w sektorze prywatnym. Państwo może co najwyżej realizować politykę wynagrodzeń gdy pełni funkcję pracodawcy. Wysokość wynagrodzeń to jednak decyzja pracodawcy. Gdy narzucona płaca minimalna będzie za wysoka, może on nie przyjąć nowego pracownika. Manewrowanie przy najbardziej wrażliwym atrybucie/parametrze rynkowym, jakim jest płaca – czyli cena pracy – jest bardzo ryzykowne. Pojawiają się i takie głosy, że płacy minimalnej w ogóle być nie powinno. To są jednak rozważania czysto teoretyczne.
Co można zrobić? Tylko i wyłącznie monitorować i nadzorować płacę minimalną. Niezwykle ważną rolę pełnią tu rozmowy z partnerami społecznymi. Manipulowanie przy wynagrodzeniach w sektorze prywatnym nie przynosi aż takich efektów gospodarczych, których byśmy oczekiwali. Wręcz przeciwnie, często takie działania obracają się przeciwko pracownikom. Na rynku pracy w Polsce mamy niski poziom aktywności zawodowej i dość liczną grupę osób nisko wykwalifikowanych. A to oznacza, że proponowany mechanizm mógłby obrócić się przeciwko samym pracownikom. Wprowadzanie zmian i manipulowanie przy tej instytucji wymaga finezji. A najważniejsze, żeby koniunktura gospodarcza się poprawiła. Wówczas wszystkim się poprawi. Gdy „z toporkiem” pójdziemy na umowy o dzieło, wprowadzając stawkę godzinową, osoby te mogą trafić do szarej strefy.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Za, a nawet przeciw elastycznym umowom o pracę
Reforma urzędów pracy: lifting czy metamorfoza?
Co czwarty bezrobotny po 50-tce. Nowa ustawa ma pomóc im odnaleźć się na rynku pracy
Stoik na rynku pracy
Ile płacić za godzinę?
J. Męcina: Co piąta firma łamie przepisy przy zawieraniu umów cywilnoprawnych z pracownikami
Młodzi w gęstwinie paradoksów
Umowy - zlecenia bedą "oskładkowane"
Od umów-zleceń trzeba będzie płacić składki
SN: jest sankcja za ponad dwa lata umów na czas określony
Sądy wyceniają pracę ochroniarzy poniżej płacy minimalnej
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.