TK
Status prawnoustrojowy szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
ABW| Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego| Agencja Wywiadu| CBA| centralny organ administracji państwowej| kontrola operacyjna| koordynator służb specjalnych| nadzór nad slużbami specjalnymi| Prezydent| Rada Ministrów
włącz czytnikDopełnieniem tych uprawnień premiera są obowiązki informacyjne szefa ABW, których „beneficjentem” jest przede wszystkim szef rządu. W myśl przepisu art. 7 ust. 3 ustawy o ABW oraz AW, szef Agencji „przedstawia corocznie do dnia 31 stycznia Prezesowi Rady Ministrów sprawozdanie z działalności za poprzedni rok kalendarzowy”, które ilustruje aktywność kierowanej przez niego Agencji. Stanowi to dla premiera znakomitą okazję do oceny działalności ABW, zapewne obejmującej także konfrontację efektów aktywności ABW z wytycznymi i jej rocznym planem działania.
III. OBSADA STANOWISKA SZEFA ABW
Relacje między premierem i szefem ABW należy rozpatrywać z jeszcze jednej perspektywy. Chodzi o kompetencję premiera do obsady stanowiska szefa ABW, co stanowi prostą konsekwencję powierzenia prezesowi Rady Ministrów nadzoru nad działalnością ABW i podporządkowania mu jej szefa. Na gruncie rozwiązań prawnych wyrazem tego jest brzmienie art. 14 ust. 1 ustawy o ABW oraz AW, zgodnie z którym szefa ABW „powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów, po zasięgnięciu opinii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Kolegium oraz Sejmowej Komisji do Spraw Służb Specjalnych”.
Jasno wynika z tego przepisu, że to w gestii premiera leży personalna obsada stanowiska szefa ABW. Wprawdzie premier czyni to po zasięgnięciu opinii wymienionych w art. 14 ust. 1 ustawy organów państwowych, lecz ze swej istoty nie jest ona dla premiera wiążąca. W praktyce, rzecz jasna, pewne znaczenie ma stanowisko, jakie w sprawie obsady stanowiska szefa służby specjalnej zajmują Prezydent RP oraz sejmowa Komisja do Spraw Służb Specjalnych. W płaszczyźnie normatywnej nie można jednak mówić o tym, że jest to stanowisko wiążące premiera. Zasięganie opinii nie jest bowiem równoznaczne z obowiązkiem uzyskania zgody danego organu, w tym przypadku zgody na obsadę stanowiska szefa ABW. Z całą pewnością mechanizm, w którym prezydent i Komisja do Spraw Służb Specjalnych wyrażają opinię w sprawie obsady stanowiska szefa ABW, można zaliczyć do katalogu środków służących urzeczywistnianiu ustrojowej zasady systemu parlamentarno-gabinetowego. [...] To jednak jest bardziej kwestią dobrych obyczajów niż obowiązujących norm prawnych, choć obyczaje też są elementem stosowania obowiązującego prawa.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
ABW udostępnia tylko częściowo statystykę kontroli operacyjnej
Obce służby w służbie RP?
Sądy bez oporów zatwierdzają kontrole operacyjne
Stanowisko HFPC w sprawie reformy służb specjalnych
Po wyroku TK ws. bilingów Sejm pracuje nad zmianami w ABW
Biernacki: politycy nie mogą ingerować w pracę służb i prokuratury
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.