TK
Status prawnoustrojowy szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
ABW| Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego| Agencja Wywiadu| CBA| centralny organ administracji państwowej| kontrola operacyjna| koordynator służb specjalnych| nadzór nad slużbami specjalnymi| Prezydent| Rada Ministrów
włącz czytnikIstotne, a zarazem doniosłe ustrojowo jest to, że ten sposób delegowania przez premiera kompetencji nadzorczych nie zmienia sprawy zasadniczej, a mianowicie tego, że to jemu, a nie ministrowi lub innemu urzędnikowi ustawowo podlegają szefowie: ABW, AW i CBA. Dzieje się tak z jednego, zasadniczego powodu. Delegowanie przez premiera bieżącego nadzoru nad służbami specjalnymi temu lub innemu ministrowi lub sekretarzowi stanu nie oznacza automatycznej zmiany zasady ustawowej, zgodnie z którą szefowie: ABW, AW, CBA podlegają bezpośrednio prezesowi Rady Ministrów. Dokładnie takiego zaś efektu należałoby oczekiwać, gdyby nadzór nad służbami specjalnymi stał się ustawowo określoną domeną ministra resortowego, kierującego danym działem administracji rządowej. Wymaga to jednak, po pierwsze, zmiany ustaw kompetencyjnych, na podstawie których działają służby specjalne, a po drugie, stosownej nowelizacji ustawy o działach administracji rządowej. W obu przypadkach potrzebne byłyby wola i decyzja parlamentu, zgodnie z którą organami nadzorującymi działalność cywilnych służb specjalnych (ABW, AW, CBA) oraz szefów tych służb zamiast premiera byłby jeden lub kilku ministrów. Zgodnie jednak z obowiązującymi rozwiązaniami ustawowymi tym organem pozostaje nadal prezes Rady Ministrów.
Co za tym idzie, fakt korzystania przez premiera z „pośredników” nie zmienia pozaresortowego charakteru urzędu szefa ABW. Niezależnie od tego, że w myśl aktualnych rozwiązań nadzór ten w imieniu prezesa Rady Ministrów sprawuje minister spraw wewnętrznych, a wiec minister resortowy. Kompetencje, za pomocą których minister nadzoruje działalność szefa ABW (i pozostałych szefów cywilnych służb specjalnych), wynikają z rozporządzenia prezesa Rady Ministrów w sprawie szczegółowego zakresu działania ministra spraw wewnętrznych jako koordynatora służb specjalnych. Są więc one delegowane ministrowi przez premiera, a nie określone w ustawie przez parlament. [...]
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
ABW udostępnia tylko częściowo statystykę kontroli operacyjnej
Obce służby w służbie RP?
Sądy bez oporów zatwierdzają kontrole operacyjne
Stanowisko HFPC w sprawie reformy służb specjalnych
Po wyroku TK ws. bilingów Sejm pracuje nad zmianami w ABW
Biernacki: politycy nie mogą ingerować w pracę służb i prokuratury
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.