TK



Status prawnoustrojowy szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego

ABW| Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego| Agencja Wywiadu| CBA| centralny organ administracji państwowej| kontrola operacyjna| koordynator służb specjalnych| nadzór nad slużbami specjalnymi| Prezydent| Rada Ministrów

włącz czytnik

Istotne, a zarazem doniosłe ustrojowo jest to, że ten sposób delegowania przez premiera kompetencji nadzorczych nie zmienia sprawy zasadniczej, a mianowicie tego, że to jemu, a nie ministrowi lub innemu urzędnikowi ustawowo podlegają szefowie: ABW, AW i CBA. Dzieje się tak z jednego, zasadniczego powodu. Delegowanie przez premiera bieżącego nadzoru nad służbami specjalnymi temu lub innemu ministrowi lub sekretarzowi stanu nie oznacza automatycznej zmiany zasady ustawowej, zgodnie z którą szefowie: ABW, AW, CBA podlegają bezpośrednio prezesowi Rady Ministrów. Dokładnie takiego zaś efektu należałoby oczekiwać, gdyby nadzór nad służbami spe­cjalnymi stał się ustawowo określoną domeną ministra resortowego, kierującego da­nym działem administracji rządowej. Wymaga to jednak, po pierwsze, zmiany ustaw kompetencyjnych, na podstawie których działają służby specjalne, a po drugie, sto­sownej nowelizacji ustawy o działach administracji rządowej. W obu przypadkach po­trzebne byłyby wola i decyzja parlamentu, zgodnie z którą organami nadzorującymi działalność cywilnych służb specjalnych (ABW, AW, CBA) oraz szefów tych służb zamiast premiera byłby jeden lub kilku ministrów. Zgodnie jednak z obowiązującymi rozwiązaniami ustawowymi tym organem pozostaje nadal prezes Rady Ministrów.

Co za tym idzie, fakt korzystania przez premiera z „pośredników” nie zmienia pozaresortowego charakteru urzędu szefa ABW. Niezależnie od tego, że w myśl aktual­nych rozwiązań nadzór ten w imieniu prezesa Rady Ministrów sprawuje minister spraw wewnętrznych, a wiec minister resortowy. Kompetencje, za pomocą których minister nadzoruje działalność szefa ABW (i pozostałych szefów cywilnych służb specjalnych), wynikają z rozporządzenia prezesa Rady Ministrów w sprawie szczegółowego zakre­su działania ministra spraw wewnętrznych jako koordynatora służb specjalnych. Są więc one delegowane ministrowi przez premiera, a nie określone w ustawie przez par­lament. [...]

Debaty

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.