TK



Trybunał zbada katalog zbieranych za pomocą środków technicznych informacji o obywatelu

ABW| Agencja Wywiadu| Andrzej Rzepliński| CBA| działania operacyjne| kontrola operacyjna| Marek Zubik| policja| Straż Graniczna| Służba Kontrwywiadu Wojskowego| Służba Wywiadu Wojskowego

włącz czytnik

Ad. III.

Zdaniem wnioskodawcy (Rzecznika Praw Obywatelskich), zakwestionowany art. 27 ust. 1 w związku z art. 5 ust. 1 pkt 2 lit a, b, c ustawy o ABW oraz AW zawierają zwroty niedookreślone: „innych przestępstw godzących w bezpieczeństwo państwa", „przestępstwa godzące w podstawy ekonomiczne państwa" oraz „jeżeli może to godzić w bezpieczeństwo państwa", a tym samym naruszają standard dookreśloności prawa.

Ponadto ustawa o ABW i AW oraz kodeks karny nie zawierają ustawowej definicji, jakie konkretnie przestępstwa, z woli prawodawcy, zalicza się do powyższej kategorii. Tym samym, niejasne jest, które z przestępstw określonych w kodeksie karnym miałyby stanowić ewentualne uzupełnienie katalogu zawartego w kwestionowanych przepisach.

Niejasność,  nieprecyzyjność regulacji określających granice dopuszczalności zastosowania kontroli operacyjnej przez ABW stanowi, według wnioskodawcy, naruszenie konstytucyjnego prawa jednostki do ochron życia prywatnego i wolności komunikowania się wykraczające poza granice określone w konstytucji.

Ad. IV i V.

Zdaniem wnioskodawcy (Prokuratora Generalnego) analiza katalogów sytuacji, w których poszczególne służby mundurowe oraz specjalne mogą podejmować kontrolę operacyjną wskazuje, że ustawodawca zakreślił te katalogi w sposób niezwykle szeroki. W efekcie Policja, Straż Graniczna, wywiad skarbowy, Żandarmeria Wojskowa i Służba Kontrwywiadu Wojskowego (jak również Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, której katalog uprawnień zakwestionował RPO oraz Centralne Biuro Antykorupcyjne) mogą podejmować kontrolę operacyjną łącznie w prawie 200 sytuacjach.

Ponadto, jak podkreśla wnioskodawca, z biegiem czasu ustawodawca stopniowo poszerza zakres sytuacji, w których służbom przyznano uprawnienia do podejmowania tego rodzaju czynności operacyjno – rozpoznawczych. Na potwierdzenie wskazuje przepis art. 7 ust. 4 ustawy z 26 maja 2011 r. o zmianie ustawy o grach hazardowych oraz niektórych innych ustaw, na mocy którego Służba Celna zyskała uprawnienia do pozyskiwania billingów.

Według wnioskodawcy, ustawy regulujące działalność poszczególnych służb przewidują podejmowanie przez te służby kontroli operacyjnej nie tylko w celu zapobieżenia, wykrycia, ustalenia sprawców czy uzyskania i utrwalenia dowodów określonych przestępstw, ale także w przypadkach prowadzenia przez służby działań kontrolnych, planistycznych bądź analitycznych (jak w przypadku SKW).

Trybunał Konstytucyjny

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.