Debaty
Państwowe, prywatne lub obywatelskie – źródła finansowania działalności politycznej w Europie
finansowanie partii politycznych| Izba Gmin| Niemcy| podatek partyjny| Rada Europy| Riksdag| Short Money| Szwecja| Wielka Brytania
włącz czytnikWielka Brytania jako przykład systemu z dominacją prywatnych finansów w polityce
Dominującym źródłem finansowania partii politycznych w Wielkiej Brytanii są środki prywatne, przede wszystkim składki członkowskie, darowizny i różnego rodzaju działalność o charakterze gospodarczym. Jednocześnie zasady przyjmowania przez partie prywatnych darowizn są dosyć restrykcyjnie uregulowane. Nie ma co prawda ograniczeń w wysokości darowizn lub pożyczek na rzecz partii, ale każda zgodna z prawem darowizna o wartości przekraczającej 500 funtów może pochodzić wyłącznie z tak zwanych dozwolonych źródeł, których katalog został ustalony w odpowiedniej ustawie. Legalnymi darczyńcami i pożyczkodawcami mogą być wyłącznie podmioty należące do następujących grup: osoby zarejestrowane w spisie wyborców Zjednoczonego Królestwa, spółki zarejestrowane w Wielkiej Brytanii (a więc też w Unii Europejskiej i prowadzące działalność w Wielkiej Brytanii), zarejestrowane brytyjskie partie polityczne, zarejestrowane brytyjskie związki zawodowe, zarejestrowane towarzystwa mieszkaniowe, zarejestrowane spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, zarejestrowane towarzystwa pomocy wzajemnej, jednostki prowadzące w Wielkiej Brytanii działalność biznesową lub o innym charakterze, nieposiadające osobowości prawnej, niektóre spółki powiernicze. Artykuł 54 aktu PPERA (Political Parties, Elections and Referendums Act) zakazuje też przyjmowania darowizn powyżej 7,5 tysiąca funtów, pochodzących od osoby niezarejestrowanej jako wyborca w Wielkiej Brytanii lub od spółki zagranicznej.
W tak ukształtowanym systemie brytyjskim znaczące grupy interesów, jak prywatne korporacje, organizacje pracownicze czy związki zawodowe, tworzą tradycyjną bazę, z której pochodzi finansowanie największych partii politycznych. Jest to o tyle istotne, że z darowizn prywatnych pochodziło w latach dziewięćdziesiątych XX wieku już prawie 71% źródeł finansowania brytyjskich partii politycznych (ale udział tych źródeł w budżetach partii wahał się wcześniej, od lat sześćdziesiątych, w granicach 65–73%). Dopiero w pierwszej dekadzie XXI wieku spadł do 58%.
Przyczyną tej zmiany było między innymi wprowadzenie częściowego publicznego finansowania działalności partii politycznych, skierowanego do partii opozycyjnych. Miały one w ten sposób otrzymać zabezpieczenie finansowe, pozwalające na nawiązanie rywalizacji z partią sprawującą akurat na Wyspach władzę, której przedstawiciele na skutek większościowego systemu wyborczego zazwyczaj zajmują zdecydowaną większość stanowisk publicznych. W ten sposób od 1996 roku rozdzielane jest tak zwane Short Money, które obejmuje roczną płatność przysługującą partiom opozycyjnym zasiadającym w brytyjskiej Izbie Gmin. Odpowiednikiem takiego świadczenia dla ugrupowań, których co najmniej jeden przedstawiciel zasiada w Izbie Lordów, jest Cranborne Money. Ponadto państwo corocznie przyznaje partiom środki z funduszu wsparcia politycznego (Policy Development Grant) w łącznej wysokości dwóch milionów funtów, który przysługuje ugrupowaniom posiadającym co najmniej dwóch członków w Izbie Gmin i jest funduszem mającym wspierać działalność ekspercką partii politycznych.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Finansowanie partii - potrzebna reforma a nie "odgrzewane" pomysły
Wolne wybory i frekwencja
Kompas - Czy możliwe są partycypacyjne sposoby finansowania partii politycznych w Polsce?
Wybory: mniejsze zło czy użyteczność publiczna
F. Rymarz: Finansowanie kampanii wyborczej na urząd Prezydenta RP
Przepisy da się nagiąć, zwłaszcza dotyczące finansowania kampanii wyborczych
Jak zaangażować się w kampanię wyborczą?
Jakubowski: Partyjne subwencje i dotacje
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.