Debaty



Status prawnoustrojowy szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego

ABW| Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego| Agencja Wywiadu| CBA| centralny organ administracji państwowej| kontrola operacyjna| koordynator służb specjalnych| nadzór nad slużbami specjalnymi| Prezydent| Rada Ministrów

włącz czytnik

W pewnych sytuacjach szef ABW może podjąć decyzję o kontynuowaniu sprawy, jeżeli jest to uzasadnione bezpieczeństwem państwa, mimo że informacje uzyskane w toku czynności operacyjnych dotyczą sprawy pozostającej poza kompetencjami Agencji. Jego decyzja w tym względzie nie jest jednak autonomiczna. Aby Agencja mogła kontynuować swoje działania, szef ABW musi uzyskać zgodę prezesa Rady Ministrów lub ministra powołanego do koordynowania działalności służb specjalnych. Ponadto o wystąpieniu do premiera (lub ministra) z wnioskiem o udzielenie takiej zgo­dy szef ABW ma obowiązek poinformować Prezydenta RP.

W ramach zarządzania informacjami gromadzonymi przez Agencję szef ABW, zgodnie z przepisami ustawowymi, pełni także funkcję swoistego strażnika tych informacji. Kluczowa dla zrozumienia doniosłości tej roli szefa Agencji jest treść art. 39 usta­wy o ABW oraz AW. W przepisie tym określa się przypadki i zasady udostępniania in­formacji (dokumentów, materiałów) niejawnych poza struktury ABW, również tych informacji, których przekazywanie wynika z wykonywania przez szefa ABW obowiąz­ków ustawowych. Zgodnie z rozwiązaniami zawartymi w art. 39 ustawy, decyzje w sprawie udostępniania pewnej szczególnej kategorii informacji niejawnych podmio­tom zewnętrznym szef ABW podejmuje całkowicie autonomicznie — to po pierwsze. Po drugie, pewne szczególne informacje niejawne w ogóle nie mogą być przekazywa­ne poza struktury ABW, co czyni szefa ABW ich jedynym depozytariuszem.

Zgodnie z treścią art. 39 ustawy o ABW oraz AW, kompetencje szefa ABW w tym zakresie przybierają postać uprawnienia do zezwalania funkcjonariuszom i pracownikom ABW (oraz byłym funkcjonariuszom i pracownikom, po ustaniu stosunku służ­bowego lub stosunku pracy w Agencji, a także osobom udzielającym im pomocy w wy­konywaniu czynności operacyjno-rozpoznawczych) na udzielenie informacji niejawnej określonej osobie lub instytucji. Odnośnie do zakresu informacji udzielanych na ze­wnątrz to, w myśl art. 39 ust. 3, zgoda szefa ABW nie może dotyczyć informacji o pewnych najistotniejszych aspektach operacyjnej działalności Agencji.

Debaty

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.