Debaty
Status prawnoustrojowy szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
ABW| Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego| Agencja Wywiadu| CBA| centralny organ administracji państwowej| kontrola operacyjna| koordynator służb specjalnych| nadzór nad slużbami specjalnymi| Prezydent| Rada Ministrów
włącz czytnikW pewnych sytuacjach szef ABW może podjąć decyzję o kontynuowaniu sprawy, jeżeli jest to uzasadnione bezpieczeństwem państwa, mimo że informacje uzyskane w toku czynności operacyjnych dotyczą sprawy pozostającej poza kompetencjami Agencji. Jego decyzja w tym względzie nie jest jednak autonomiczna. Aby Agencja mogła kontynuować swoje działania, szef ABW musi uzyskać zgodę prezesa Rady Ministrów lub ministra powołanego do koordynowania działalności służb specjalnych. Ponadto o wystąpieniu do premiera (lub ministra) z wnioskiem o udzielenie takiej zgody szef ABW ma obowiązek poinformować Prezydenta RP.
W ramach zarządzania informacjami gromadzonymi przez Agencję szef ABW, zgodnie z przepisami ustawowymi, pełni także funkcję swoistego strażnika tych informacji. Kluczowa dla zrozumienia doniosłości tej roli szefa Agencji jest treść art. 39 ustawy o ABW oraz AW. W przepisie tym określa się przypadki i zasady udostępniania informacji (dokumentów, materiałów) niejawnych poza struktury ABW, również tych informacji, których przekazywanie wynika z wykonywania przez szefa ABW obowiązków ustawowych. Zgodnie z rozwiązaniami zawartymi w art. 39 ustawy, decyzje w sprawie udostępniania pewnej szczególnej kategorii informacji niejawnych podmiotom zewnętrznym szef ABW podejmuje całkowicie autonomicznie — to po pierwsze. Po drugie, pewne szczególne informacje niejawne w ogóle nie mogą być przekazywane poza struktury ABW, co czyni szefa ABW ich jedynym depozytariuszem.
Zgodnie z treścią art. 39 ustawy o ABW oraz AW, kompetencje szefa ABW w tym zakresie przybierają postać uprawnienia do zezwalania funkcjonariuszom i pracownikom ABW (oraz byłym funkcjonariuszom i pracownikom, po ustaniu stosunku służbowego lub stosunku pracy w Agencji, a także osobom udzielającym im pomocy w wykonywaniu czynności operacyjno-rozpoznawczych) na udzielenie informacji niejawnej określonej osobie lub instytucji. Odnośnie do zakresu informacji udzielanych na zewnątrz to, w myśl art. 39 ust. 3, zgoda szefa ABW nie może dotyczyć informacji o pewnych najistotniejszych aspektach operacyjnej działalności Agencji.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
ABW udostępnia tylko częściowo statystykę kontroli operacyjnej
Obce służby w służbie RP?
Sądy bez oporów zatwierdzają kontrole operacyjne
Stanowisko HFPC w sprawie reformy służb specjalnych
Po wyroku TK ws. bilingów Sejm pracuje nad zmianami w ABW
Biernacki: politycy nie mogą ingerować w pracę służb i prokuratury
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.