Debaty
Status prawnoustrojowy szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
ABW| Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego| Agencja Wywiadu| CBA| centralny organ administracji państwowej| kontrola operacyjna| koordynator służb specjalnych| nadzór nad slużbami specjalnymi| Prezydent| Rada Ministrów
włącz czytnikCo się tyczy kwestii „autonomiczności decyzji”, to pozycja szefa ABW i pozostałych szefów służb specjalnych jest w tym względzie wyjątkowa. Inaczej niż w przypadku komendantów głównych Policji i Straży Granicznej, gdzie decyzję o udostępnieniu informacji „na zewnątrz” podejmuje nadzorujący pracę tych służb cywilny minister spraw wewnętrznych.[...] szefowie służb specjalnych, w tym szef ABW, samodzielnie oceniają, które z informacji niejawnych (dokumentów) znajdujących się w dyspozycji kierowanych przez siebie służb przekazywać „na zewnątrz”, a których nie udostępniać. Nie muszą z nikim konsultować swej decyzji w tym zakresie, nawet z członkiem Rady Ministrów nadzorującym ich pracę i ponoszącym za działalność służb specjalnych odpowiedzialność polityczną przed Sejmem. Druga konsekwencja jest z kolei taka, że szefowie służb specjalnych mają prawo „cenzurować” w sprawie zakresu udzielanych informacji nie tylko samych siebie, lecz także podległych im funkcjonariuszy (żołnierzy) i pracowników.
Obie konsekwencje analizowanych rozwiązań ustawowych pozwalają na postawienie tezy, że szef ABW ma prawo odmówić udzielenia informacji niejawnych (w tym odmówić udostępnienia dokumentów), nawet jeśli z takim żądaniem zwraca się do niego konstytucyjny organ państwa. Użycie w art. 39 ustawy o ABW oraz AW zwrotu „może zezwalać” oznacza, że na szefie ABW nie ciąży taki obowiązek. O takim obowiązku można mówić, co najwyżej, na gruncie wspomnianego już art. 18 ustawy, z tym że normatywne znaczenie tego przepisu należy rozpatrywać w kontekście ograniczeń wynikających z art. 39 ustawy.
Uwaga ta dotyczy również interpretacji rozwiązań zawartych w regulaminie Sejmu, dotyczących zakresu działania Komisji do Spraw Służb Specjalnych oraz obowiązków szefów służb specjalnych w zakresie udzielania (przekazywania) tej komisji informacji (dokumentów). W świetle tych przepisów, szef ABW ma, ogólnie mówiąc, obowiązek brania udziału w posiedzeniach sejmowej komisji i przedstawiania żądanych przez nią informacji. Nie zmienia to jednak kwestii zasadniczej. Mianowicie tego, że zgodnie z art. 39 ustawy szef ABW może, ale nie musi, udzielać (udostępniać) spec-komisji każdej informacji niejawnej i każdego dokumentu, które znajdują się w dyspozycji ABW, a w przypadkach wskazanych w ust. 3 art. 39 ustawy pewnych informacji w ogóle nie może przedstawiać. Nie zmienia tego nawet to, że — zgodnie z art. 3 ust. 3 ustawy o ABW oraz AW — „działalność Szefa ABW podlega kontroli Sejmu”. Kompetencja sejmowej komisji do otrzymywania wszelkich informacji o działalności Agencji musi wynikać z konkretnego przepisu, a nie z samej wykładni celowościowej. [...]
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
ABW udostępnia tylko częściowo statystykę kontroli operacyjnej
Obce służby w służbie RP?
Sądy bez oporów zatwierdzają kontrole operacyjne
Stanowisko HFPC w sprawie reformy służb specjalnych
Po wyroku TK ws. bilingów Sejm pracuje nad zmianami w ABW
Biernacki: politycy nie mogą ingerować w pracę służb i prokuratury
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.