Debaty
Status prawnoustrojowy szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
ABW| Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego| Agencja Wywiadu| CBA| centralny organ administracji państwowej| kontrola operacyjna| koordynator służb specjalnych| nadzór nad slużbami specjalnymi| Prezydent| Rada Ministrów
włącz czytnikJak dużą wagę ustawodawca przywiązuje wagę do roli szefa ABW jako szefa służby specjalnej, świadczy także wymieniany już art. 19 ustawy o ABW oraz AW. Wprawdzie treść tego przepisu nie wyczerpuje prawnych możliwości działania szefa ABW w sferze kierowania merytoryczną pracą Agencji, ale stanowi tu istotną wskazówkę. Zgodnie z tym przepisem, szef ABW nie może delegować „w dół” uprawnień wynikających z art. 27 i 29–31 ustawy. Tylko on, działając właśnie jako szef służby specjalnej, może decydować o korzystaniu przez Agencję ze szczególnych uprawnień operacyjnych ABW. Chodzi o uprawnienia szefa ABW do wnioskowania o wydanie postanowienia w sprawie kontroli operacyjnej oraz zarządzania czynności zakupu kontrolowanego lub przesyłki niejawnie nadzorowanej.
W każdym z tych przypadków tylko szef ABW jest władny zdecydować o konieczności użycia tego rodzaju uprawnień przez służbę specjalną. To w jego gestii pozostaje ocena, czy w danej sytuacji jest to zasadne i czy przyniesie pożądany efekt w kontekście ustawowych zadań Agencji. Szef ABW podejmuje w tym zakresie decyzję autonomicznie, z tym że musi, rzecz jasna, uwzględniać ustawowe uwarunkowania, zgodne z celem stosowania tego rodzaju uprawnień. Jego decyzje w tej sprawie podlegają także ocenie prokuratora generalnego i Sądu Okręgowego w Warszawie. Organy te dokonują ostatecznej oceny zasadności prowadzenia przez funkcjonariuszy ABW czynności kontroli operacyjnej (prokurator generalny i sąd), zakupu kontrolowanego lub przesyłki niejawnie nadzorowanej (prokurator generalny). Nie zmienia to jednak faktu, że to szef ABW decyduje — na poziomie Agencji — o potrzebie zastosowania tego rodzaju uprawnień operacyjnych. W konsekwencji może on wystąpić ze stosownym wnioskiem do, odpowiednio, prokuratora generalnego i/lub Sądu Okręgowego w Warszawie.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
ABW udostępnia tylko częściowo statystykę kontroli operacyjnej
Obce służby w służbie RP?
Sądy bez oporów zatwierdzają kontrole operacyjne
Stanowisko HFPC w sprawie reformy służb specjalnych
Po wyroku TK ws. bilingów Sejm pracuje nad zmianami w ABW
Biernacki: politycy nie mogą ingerować w pracę służb i prokuratury
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.