Debaty
Status prawnoustrojowy szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
ABW| Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego| Agencja Wywiadu| CBA| centralny organ administracji państwowej| kontrola operacyjna| koordynator służb specjalnych| nadzór nad slużbami specjalnymi| Prezydent| Rada Ministrów
włącz czytnikKiedy mówi się o szefie ABW jako o szefie służby specjalnej, warto również zwrócić uwagę na treść art. 40 ustawy o ABW oraz AW. Zgodnie z ust. 1 tego artykułu, szef ABW koordynuje podejmowane przez służby specjalne czynności operacyjno-rozpoznawcze mogące mieć wpływ na bezpieczeństwo państwa. W celu zapewnienia tej koordynacji szef ABW prowadzi centralną ewidencję zainteresowań operacyjnych służb specjalnych (art. 40 ust. 2). Co istotne, szef ABW występuje tu w roli koordynatora działań operacyjnych wszystkich służb specjalnych, a nie tylko tych prowadzonych przez ABW. Koordynacja ze swej istoty polega na harmonizowaniu pewnej działalności w określonym celu, przy czym jako kompetencja organu jest realizowana wobec innych organów, które nie są podporządkowane organowi wykonującemu funkcję koordynatora. Oznacza to, że szef ABW, korzystając z kompetencji określonej w art. 40 ustawy, nie może władczo wkraczać w działalność pozostałych służb specjalnych. Tym bardziej, że zgodnie z rozwiązaniami ustawowymi szefowie tych służb zajmują pozycję równorzędną do tej, jaką w strukturze administracji rządowej zajmuje szef ABW. Wszyscy oni, tak jak szef ABW, mają bowiem status centralnych organów administracji rządowej. Co więcej, w pewnych obszarach bezpieczeństwa narodowego pełnią oni funkcję podobną do tej, jaką — zgodnie z omawianym art. 40 ustawy o ABW oraz AW — pełni szef ABW. Tak jest zarówno w przypadku szefa AW, jak i szefa CBA. W świetle obowiązujących rozwiązań temu pierwszemu przypada funkcja instytucji koordynującej czy też zapewniającej wymianę „informacji istotnych dla bezpieczeństwa zewnętrznego i pozycji międzynarodowej RP”. Z kolei szefowi CBA przyznaje się status koordynatora działań „o charakterze operacyjno-rozpoznawczym i informacyjno-analitycznym”, które podejmują służby specjalne oraz inne organy państwowe przeciwdziałające korupcji oraz zdarzeniom godzącym w interesy ekonomiczne państwa.
[...]
VI. WNIOSKI DE LEGE FERENDA
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
ABW udostępnia tylko częściowo statystykę kontroli operacyjnej
Obce służby w służbie RP?
Sądy bez oporów zatwierdzają kontrole operacyjne
Stanowisko HFPC w sprawie reformy służb specjalnych
Po wyroku TK ws. bilingów Sejm pracuje nad zmianami w ABW
Biernacki: politycy nie mogą ingerować w pracę służb i prokuratury
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.