Debaty
Status prawnoustrojowy szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
ABW| Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego| Agencja Wywiadu| CBA| centralny organ administracji państwowej| kontrola operacyjna| koordynator służb specjalnych| nadzór nad slużbami specjalnymi| Prezydent| Rada Ministrów
włącz czytnikStatus prawnoustrojowy szefa ABW to, ujmując rzecz nieco lapidarnie, wypadkowa kilku okoliczności natury prawnej. W pierwszej kolejności o kwestii tej decydują rozwiązania zawarte w ustawie o ABW oraz AW, w szczególności odnoszące się do usytuowania szefa ABW w strukturze administracji rządowej oraz do zasad organizacji i zarządzania merytoryczną pracą ABW. Analiza tych rozwiązań nie pozostawia wątpliwości, że szef ABW ma do odegrania co najmniej kilka kluczowych ról w „rządowym” systemie bezpieczeństwa państwa. Z jednej strony, jako centralny organ administracji rządowej odpowiada on za pewien istotny aspekt bezpieczeństwa państwa, jakim z całą pewnością jest „bezpieczeństwo wewnętrzne” i „ochrona porządku konstytucyjnego”. Odpowiedzialność szefa ABW w tym zakresie sprowadza się do efektywnego kierowania Agencją, aby mogła ona skutecznie realizować swoje ustawowe zadania. Z drugiej strony, szef ABW, działając już bardziej jako szef służby specjalnej, posiada kompetencję do inicjowania pewnych konkretnych działań Agencji służących realizacji tych zadań. W jego gestii pozostaje także ocena funkcjonariuszy ABW w kontekście efektów podjętych przez nich czynności służbowych. Na szefie ABW spoczywają również doniosłe obowiązki informacyjne, które realizuje on na rzecz konstytucyjnych organów władzy wykonawczej oraz parlamentu. Szczególne jednak relacje łączą szefa ABW z prezesem Rady Ministrów, któremu bezpośrednio podlega.
W wyniku podporządkowania szefa ABW premierowi ten ostatni posiada szereg kompetencji umożliwiających nie tylko oddziaływanie na szefa Agencji w celu zapewnienia zgodności działań ABW z zasadniczą linią polityki rządu (nadzór weryfikacyjny), ale także pozwalających na wydawanie szefowi ABW wiążących wytycznych poleceń (nadzór hierarchiczny). Wprawdzie nie mogą one dotyczyć sposobu prowadzenia lub zakończenia czynności służbowych podejmowanych przez funkcjonariuszy ABW, ale umożliwiają wskazywanie obszarów zainteresowania (wydawanie wytycznych), a nawet stawianie przed szefem ABW konkretnych zadań do realizacji (akceptacja rocznego planu działania ABW). Premier jako organ nadzorujący pracę szefa ABW ma również prawo do (żądania) informacji obrazujących aktywność Agencji. Co istotne, premier nie musi w tym zakresie korzystać z różnego rodzaju pośredników, ministra wchodzącego w skład rządu czy urzędników Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Jest to efekt zmian systemowych, jakie w latach 1996–1997 wprowadzono w ramach reformy centrum administracyjnego.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
ABW udostępnia tylko częściowo statystykę kontroli operacyjnej
Obce służby w służbie RP?
Sądy bez oporów zatwierdzają kontrole operacyjne
Stanowisko HFPC w sprawie reformy służb specjalnych
Po wyroku TK ws. bilingów Sejm pracuje nad zmianami w ABW
Biernacki: politycy nie mogą ingerować w pracę służb i prokuratury
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.