Debaty
Wybory: mniejsze zło czy użyteczność publiczna
demokracja| elektorat| głos nieważny| interes publiczny| partie polityczne| standardy| wyborca| wybory| życie polityczne
włącz czytnikIle w tym zostało z demokracji?
Z tradycji minionej formacji politycznej nie zachowano wprawdzie przewodniej roli „partii jedynie słusznej” (choć idea taka wyraźnie pokutuje w głowach niektórych polityków), zastępując ją pluralizmem partyjnym, całość systemu politycznego została jednak ciężko naznaczona odziedziczoną po realnym socjalizmie alergiczną wręcz obawą przed obywatelskim upodmiotowieniem. Nie sposób się dziwić, że nie w ciemię bity obywatel nie ma ochoty dać się nabierać na pozory i absencją wyborczą demonstruje swój stosunek do politycznego ubezwłasnowolnienia, zafundowanego mu w konstrukcji ustrojowej. Obowiązujący system decyzje wyborcze przekazał partiom politycznym, obywatela w procesie wyborczym traktując jedynie instrumentalnie, dla stworzenia pozorów demokratycznej legitymizacji (o którą, z wyborów na wybory coraz trudniej).
Konkludując, wyrażam przekonanie, że obecna, wyrażająca się absencją wyborczą, nieakceptowana jakość polskiego życia politycznego ma niedemokratyczne uwarunkowania systemowe, wmontowane w fundament ustrojowy, jakim jest ordynacja wyborcza. Ponadto, systemowy niedostatek obywatelskiego nadzoru nad działalnością partii i parlamentu, przyczynia się do postępującej degradacji życia politycznego.
Poniżej, abstrahując od rozważań na temat ułomności systemu wyborczego, pragnę poddać pod rozwagę funkcjonowanie i potencjalne a niewykorzystywane możliwości, tkwiące w kolejnym elemencie konstrukcyjnym ustroju – zasadach finansowania partii politycznych.
Finansowanie partii politycznych – praktyka
O demokratycznej jakości funkcjonowania państwa, poza ordynacją wyborczą, decyduje system finansowania partii politycznych, w stopniu, jak się wydaje, niedocenianym a destrukcyjny wpływ obecnego systemu w tym zakresie – jest nie dość głośno zauważany.
Sprawnego działania partii potrzebuje państwo jako bazy dla wyłaniania kandydatów do reprezentacji parlamentarnej oraz jako ośrodków wykuwania koncepcji politycznych i zaplecza kadrowego dla stanowisk państwowych. Sposób finansowania partii istotnie wpływa na demokratyczność funkcjonowania struktur władzy, Ponadto sądzę, iż w postulowanej korekcie systemu finansowania partii tkwi potężny, obecnie niewykorzystywany, choć technicznie łatwy do uruchomienia, potencjał dla jakościowej zmiany standardów polskiego życia politycznego.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Władza polityczna i demokracja konstytucyjna. Na rzecz konserwatyzmu konstytucyjnych form ustrojowych
Partie „wodzowskie” a prawa wyborcze obywateli
Co nam zostało z tych lat?
Treść konstytucyjnej zasady powszechności głosowania na początku XXI wieku
Polski model administracji wyborczej sukcesem demokratycznej transformacji
Sen. Niewiarowski: Łączyła nas chęć budowania demokratycznej Polski i przekonanie, że komunizm jest groźny
Państwowe, prywatne lub obywatelskie – źródła finansowania działalności politycznej w Europie
Przepisy da się nagiąć, zwłaszcza dotyczące finansowania kampanii wyborczych
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.