Świat



Status prawny Krymu w świetle orzeczeń Sądów Konstytucyjnych Ukrainy i Rosji

aneksja Krymu| Autonomiczna Republika Krymu| Federacja Rosyjska| Krym| prawo międzynarodowe| Sąd Konstytucyjny Federacji Rosyjskiej| Sąd Konstytucyjny Ukrainy| Sewastopol| Tatarzy Krymscy| Ukraina

włącz czytnik

2. Tryb podpisania, zawarcia i wejścia w życie umowy o przyjęciu do Rosyjskiej Federacji Republiki Krymu i ustanowieniu w składzie Rosyjskiej Federacji nowych podmiotów nie narusza konstytucji Federacji Rosyjskiej. Art. 1 ust. 1 tej umowy stanowi, że Republika Krymu zostaje przyjęta do Federacji Rosyjskiej z chwilą jej pod­pisania, a art. 10, że do momentu ratyfikacji umowę stosuje się „tymczasowo”. Możliwość tymczasowego stosowania umowy międzynarodowej przed jej wejściem w życie, pod warunkiem, że postanowiono tak w samej umowie lub państwa negocjujące w jakikolwiek inny sposób tak uzgodniły, wynika z art. 25 Konwencji weneckiej o prawie traktatów z 23 maja 1963 r., której stroną jest Federacja Rosyjska.

Wskazanie w art. 1 umowy na to, że z datą jej podpisania Republikę Krymu uwa­ża się za przyjętą do Federacji Rosyjskiej, ma w istocie charakter „zasadniczego poli­tycznego wyrażenia woli, zapowiadającego zastosowanie formalnej procedury przy­jęcia w skład Federacji Rosyjskiej i ustanowienia na terytorium Republiki Krymu nowych podmiotów Federacji Rosyjskiej — Republiki Krymu i miasta o znaczeniu fe­deralnym Sewastopol”.

3. Artykuł 3 ust. 1 umowy o przyjęciu do Rosyjskiej Federacji Republiki Krymu i ustanowieniu w składzie Rosyjskiej Federacji nowych podmiotów”, który gwarantuje wszystkim narodom zamieszkującym na terytorium Republiki Krymu i miasta o znaczeniu federalnym Sewastopol prawo ochrony języka ojczystego, jego nauczania i rozwoju w pełni odpowiada art. 68 ust. 3 konstytucji Federacji Rosyjskiej. Postanowienie ust. 2 art. 3 umowy, który ustanawia językami urzędowymi Republiki Krymu rosyj­ski, ukraiński i język  Tatarów Krymskich, zdaniem Sądu Konstytucyjnego, nie może być uważany za odstępstwo od postanowień art. 68 ust. 2 konstytucji, który stanowi, że republiki mają prawo określać własne języki państwowe i że w organach władzy państwowej, organach samorządu terytorialnego oraz instytucjach państwowych republik są one używane na równi z językiem państwowym Federacji Rosyjskiej. Wskazanie języka rosyjskiego jako języka urzędowego Republiki Krymu odpowiada jego statusowi języka państwowego Federacji Rosyjskiej (art. 68 ust. 1), której podmiotem staje się ta Republika.

Świat

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.