Świat
Status prawny Krymu w świetle orzeczeń Sądów Konstytucyjnych Ukrainy i Rosji
aneksja Krymu| Autonomiczna Republika Krymu| Federacja Rosyjska| Krym| prawo międzynarodowe| Sąd Konstytucyjny Federacji Rosyjskiej| Sąd Konstytucyjny Ukrainy| Sewastopol| Tatarzy Krymscy| Ukraina
włącz czytnik8. Wyznaczenie terminu wyborów organów władzy państwowej Republiki Krymu i miasta o znaczeniu federalnym Sewastopol na drugą niedzielę września 2015 r. i pozostawienie do tego czasu władzy w rękach parlamentu Krymu, Rady Ministrów Krymu i Zgromadzenia Ustawodawczego Miasta Sewastopol Sąd Konstytucyjny uznał za zgodne z wyrażoną w art. 3 ust. 1, 2 i 3 konstytucji Federacji Rosyjskiej zasadą władzy ludu.
9. Postanowienie o tym, że nie obowiązują akty prawne Autonomicznej Republiki Krymu i miasta Sewastopol, Republiki Krymu i miasta o specjalnym statusie Sewastopol (art. 9 umowy), Sąd uznał za zgodne z zasadą zwierzchniej mocy konstytucji Federacji Rosyjskiej i ustaw federalnych na terytorium Federacji Rosyjskiej (art. 4 ust. 2 konstytucji) oraz z wynikającym z art. 15 ust. 2 konstytucji obowiązkiem przestrzegania konstytucji Federacji Rosyjskiej i ustaw przez organy władzy państwowej, organy samorządu terytorialnego, obywateli i ich organizacje.
IV. 20 marca 2014 r. Sąd Konstytucyjny Ukrainy rozpatrzył wniosek przewodniczącego Rady Najwyższej Ukrainy pełniącego obowiązki prezydenta Ukrainy w sprawie zbadania zgodności z konstytucją Ukrainy uchwały Rady Najwyższej Autonomicznej Republiki Krymu z 11 marca 2014 r. nr 1727-6/14 w sprawie deklaracji niepodległości Autonomicznej Republiki Krymu i miasta Sewastopol.
W orzeczeniu nr 3-рп/2014 Sąd postanowił, że uchwała ta jest niezgodna z konstytucją Ukrainy i traci moc obowiązującą z chwilą jego wydania[15].
Uchwała, o której mowa, została podjęta jeszcze przed referendum na Krymie i miała charakter warunkowy. Zgodnie z nią, w razie wyrażenia przez narody Krymu w referendum woli przystąpienia Republiki Krymu i miasta Sewastopol do Rosji, miała zostać ogłoszona niepodległość i suwerenność Krymu jako odrębnego państwa z republikańską formą rządów, które zwróci się wówczas o przyjęcie w skład Federacji Rosyjskiej na podstawie stosownej umowy międzynarodowej.
W uzasadnieniu orzeczenia Sąd Konstytucyjny Ukrainy powtórzył argumenty użyte w orzeczeniu nr 2-рп/2014 z 14 marca 2014 r. Stwierdził ponadto, iż zarówno konstytucja Ukrainy jak i ustawy, w tym także konstytucja Autonomicznej Republiki Krymu zatwierdzona ustawą Ukrainy z 23 grudnia 1998 r. nr 350-XIV, jak również akty prawa międzynarodowego ratyfikowane przez Ukrainę nie zawierają użytego w uchwale Rady Najwyższej Autonomicznej Republiki Krymu z 11 marca 2014 r. określenia „narody Krymu”. Nazwanie w ten sposób obywateli Ukrainy zamieszkujących w Autonomicznej Republice Krymu i mieście Sewastopol jest, zdaniem Sądu, nieuzasadnione i niezgodne z konstytucją Ukrainy.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.