Świat
Status prawny Krymu w świetle orzeczeń Sądów Konstytucyjnych Ukrainy i Rosji
aneksja Krymu| Autonomiczna Republika Krymu| Federacja Rosyjska| Krym| prawo międzynarodowe| Sąd Konstytucyjny Federacji Rosyjskiej| Sąd Konstytucyjny Ukrainy| Sewastopol| Tatarzy Krymscy| Ukraina
włącz czytnik4. Zdaniem Sądu, zgodne z konstytucją Federacji Rosyjskiej, w szczególności z jej art. 4 ust. 3, art. 67 i 71, jest także postanowienie art. 4 umowy, na podstawie którego granica Republiki Krymu z Ukrainą staje się granicą Federacji Rosyjskiej. Postanowienie to „służy zabezpieczeniu integralności i nienaruszalności terytorium Rosyjskiej Federacji (art. 4 ust. 3) i służy ochronie tych i innych konstytucyjnych wartości na całym terytorium Federacji Rosyjskiej, łącznie z nowo powstałymi podmiotami Federacji Rosyjskiej”.
5. Według Sądu Konstytucyjnego Rosji, nie można także uznać, że postanowienia art. 5 umowy są niezgodne z konstytucją. Na ich podstawie z dniem przyjęcia Republiki Krymu do Federacji Rosyjskiej obywatele Ukrainy i osoby nieposiadające obywatelstwa zamieszkujące na terytorium Republiki Krymu stają się obywatelami Federacji Rosyjskiej, z wyjątkiem tych, które w ciągu miesiąca od tego dnia oświadczą, że oni i ich małoletnie dzieci pozostają przy posiadanym obywatelstwie albo pozostają bezpaństwowcami. Zdaniem Sądu, przepis ten nie zmusza do zrzeczenia się posiadanego obywatelstwa.
6. Analizując postanowienia art. 6 umowy, dotyczące okresu przejściowego trwającego do 1 stycznia 2015 r., w którym zostaną uregulowane problemy związane z integracją nowych podmiotów Rosyjskiej Federacji z ekonomicznym, finansowym i prawnym systemem Federacji Rosyjskiej oraz z systemem organów władzy państwowej Federacji Rosyjskiej, a także problemy dotyczące wypełniania obowiązku służby wojskowej na terytorium Republiki Krymu i miasta o znaczeniu federalnym Sewastopol, Sąd doszedł do wniosku, iż będzie mógł je ocenić pod względem ich konstytucyjności, dopiero gdy zostaną skonkretyzowane w ustawie federalnej o przyjęciu do Federacji Rosyjskiej Republiki Krymu.
7. Artykuł 7 umowy, na podstawie którego obywatele Federacji Rosyjskiej podlegający służbie wojskowej w Republice Krymu i mieście o znaczeniu federalnym Sewastopol do 2016 r. włącznie będą odbywać tę służbę na terytorium tych podmiotów, jest, zdaniem Sądu, zgodny z art. 59 ust. 2 konstytucji, który stanowi, iż obywatel Federacji Rosyjskiej pełni służbę wojskową zgodnie z ustawą federalną.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.