TK
M. Chmaj: Opinia na temat projektu ustawy o TK zlecona przez Biuro Analiz Sejmowych
Biuro Analiz Sejmowych| Marek Chmaj| Prezydent| projekt ustawy o TK| Trybunał Konstytucyjny
włącz czytnik3. Zastrzeżenia do art. 5
System polskiego prawa, zgodnie z jedną z koncepcji teorii prawa, opiera się na zasadzie spójności oraz niesprzeczności. W projektowanym przepisie art. 5 pominięto jedną z tych zasad, tj. zasadę niesprzeczności. System prawa zgodny z zasadą niesprzeczności to system, w którym nie spotyka się kolizji norm.
W związku z powyższym zasadne jest odwołanie się w art. 5 ust. 1 projektu również do tej zasady.
Ponadto, należy zwrócić uwagę, że w świetle obecnej treści art. 5 ust. 1 projektu, Trybunał Konstytucyjny zostanie pozbawiony uprawnienia do wydawania postanowień sygnalizacyjnych, mających na celu zapewnienie niesprzeczności systemu prawa. Z uwagi na powyższe, wprowadzenie poprawki do art. 5 ust. 1 projektu jest uzasadnione.
4. Zastrzeżenia do art. 8
Przepis art. 7 stanowi, że Zgromadzenie Ogólne Sędziów Trybunału jest organem Trybunału, zaś art. 8 określa kompetencje tego organu. Należy zwrócić uwagę, że w regulacji tej brakuje przepisu, które określiłby, kto wchodzi w skład Zgromadzenia Ogólnego Sędziów Trybunału. Zasadne jest zatem uszczegółowienie przepisów projektu poprzez wskazanie, że w skład Zgromadzenia Ogólnego wchodzą wszyscy sędziowie Trybunału.
5. Zastrzeżenia do art. 18
Projektowany przepis art. 18 likwiduje istniejące obecnie w ustawie o TK odesłanie do ustawy o Sądzie Najwyższym oraz do ustawy Prawo o ustroju sądów administracyjnych, w kwestii wymogów jakie musi spełnić kandydat na sędziego Trybunału. W tym zakresie, projektowaną regulację należy ocenić pozytywnie.
Jednak, zastrzeżenia budzi sformułowanie art. 18 ust. 1 pkt 7 projektu, bowiem w wyliczeniu honorowanych stanowisk zajmowanych przez kandydata na sędziego Trybunału pominięto stanowiska prezesa, wiceprezesa, starszego radcy lub radcy w Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa. W ocenie Opiniującego, pominięcie to nie jest uzasadnione; w uzasadnieniu projektu ustawy brak stanowiska projektodawcy w tym przedmiocie. W obecnie obowiązującej ustawie o TK, osoba, która zajmowała stanowisko prezesa, wiceprezesa, starszego radcy lub radcy w Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa przez co najmniej 10 lat może kandydować na sędziego Trybunału. Zasadne jest zatem wprowadzenie odpowiedniej poprawki do art. 18 ust. 1 pkt 7 projektu.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Ustawa o TK w Sejmie: wystąpienia przedstawicieli klubów parlamentarnych
Ustawa o TK w Sejmie: pytania posłów
Ustawa o TK w Sejmie: wystąpienie prezesa Andrzeja Rzeplińskiego
Opinie do projektu ustawy o TK
B. Banaszak: Opinia prawna zlecona przez BAS na temat projektu ustawy o TK
M. Wiącek: Opinia prawna zlecona przez BAS na temat projektu ustawy o TK
D. Dudek: Ekspertyza prawna w sprawie wniesionego przez Prezydenta RP projektu ustawy o Trybunale Konstytucyjnym
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.