TK
M. Chmaj: Opinia na temat projektu ustawy o TK zlecona przez Biuro Analiz Sejmowych
Biuro Analiz Sejmowych| Marek Chmaj| Prezydent| projekt ustawy o TK| Trybunał Konstytucyjny
włącz czytnik7. Zastrzeżenia do art. 20 ust. 2
W art. 20 ust. 2 projektu uregulowano tryb zgłaszania kandydatów na sędziego Trybunału. Zgodnie z projektowanym przepisem: „Uprawniony podmiot może zgłosić jedną osobę na jedno stanowisko sędziego Trybunału. Do każdego zgłoszenia należy dołączyć uzasadnienie oraz zgodę osoby zgłaszanej.” W ocenie Opiniującego dołączenie do zgłoszenia jedynie uzasadnienia i zgody osoby zgłaszanej jest niewystarczające. W przepisie tym warto zastrzec, że do zgłoszenia kandydata należy również dołączyć dokumenty i oświadczenia potwierdzające spełnienie wymagań wskazanych w art. 18 ust. 1 projektu.
8. Zastrzeżenia do art. 26
W ocenie Opiniującego istotne jest wskazanie w art. 26 projektu momentu rozpoczęcia kadencji sędziego Trybunału, np. poprzez wskazanie, że kadencja ta rozpoczyna się w dniu złożenia ślubowania.
9. Zastrzeżenia do art. 31
W art. 31 projektu nałożono na sędziów Trybunału obowiązek składania oświadczenia o stanie majątkowym, lecz nie określono terminu złożenia oświadczenia majątkowego oraz skutków prawnych braku złożenia tego oświadczenia przez sędziego.
Ponadto, z projektowanego przepisu wynika, iż sędzia ma obowiązek złożyć oświadczenie majątkowe tylko raz w trakcie całej kadencji. W rzeczywistości uniemożliwia to porównanie dwóch oświadczeń majątkowych, a co za tym idzie uzyskanie informacji o zmianach w stanie majątkowym sędziego. Projektowana regulacja nie zapewni osiągnięcia założonych przez nią celów.
10. Zastrzeżenia do art. 34 ust. 2
Zgodnie z art. 34 ust. 2 projektu: „Wniosek w sprawie wyrażenia zgody na pociągnięcie sędziego Trybunału do odpowiedzialności karnej, jeżeli czyn jest ścigany z oskarżenia prywatnego, sporządzany jest przez adwokata lub radcę prawnego. Wymóg ten nie dotyczy wniosków sporządzonych we własnym imieniu przez sędziów, adwokatów, radców prawnych oraz profesorów lub doktorów habilitowanych nauk prawnych.” W projektowanym przepisie bezzasadnie, w ocenie Opiniującego, pominięto zawód notariusza. Zwyczajowo od tej grupy zawodowej nie wymaga się działania przez zawodowych pełnomocników (adwokatów i radców prawnych). Zatem, pominięcie tej grupy zawodowej w art. 34 ust. 2 jest zupełnie niezrozumiałe.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Ustawa o TK w Sejmie: wystąpienia przedstawicieli klubów parlamentarnych
Ustawa o TK w Sejmie: pytania posłów
Ustawa o TK w Sejmie: wystąpienie prezesa Andrzeja Rzeplińskiego
Opinie do projektu ustawy o TK
B. Banaszak: Opinia prawna zlecona przez BAS na temat projektu ustawy o TK
M. Wiącek: Opinia prawna zlecona przez BAS na temat projektu ustawy o TK
D. Dudek: Ekspertyza prawna w sprawie wniesionego przez Prezydenta RP projektu ustawy o Trybunale Konstytucyjnym
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.