TK



Polsce – służyć, Europę – tworzyć, Świat – rozumieć, czyli rząd polski pisze do Komisji Weneckiej, która przyjmuje opinię o TK

Andrzej Rzepliński| Biuro Trybunału Konstytucyjnego| Gianni Buquicchio| Komisja Wenecka| Mariusz Muszyński| MSZ| Stanisław Biernat| Trybunał Konstytucyjny| ustawa o Trybunale Konstytucyjnym

włącz czytnik
  • Komisja nie ukrywa swego negatywnego nastawienia wobec rządu i ustawodawcy, co wyraźnie podkreśla w pkt 127 opinii. Komisja dokładnie analizuje legalność działań rządu, a nie pogłębia analizy dotyczącej procedowania TK; pomija przy tym wnioski płynące ze zdań odrębnych składanych do rozstrzygnięć Trybunału;

  • Komisja manipulując przekazem próbuje utrwalić błędne przekonanie o tym, że Trybunał orzekł w grudniu 2015 r. o legalności wyboru określonych sędziów TK, a w konsekwencji dąży do wymuszenia przekazu, że istnieje obowiązek przyjęcia ślubowania od tych osób;

  • Komisja promuje niedającą się pogodzić z polską Konstytucja tezę, że Trybunał Konstytucyjny jest jedynym ostatecznym arbitrem w sprawach konstytucyjnych. Na dodatek przyznaje mu ten przymiot we wszystkich sprawach, a więc nie tylko tych dotyczących aktów normatywnych (do czego Konstytucja ogranicza rolę TK). Komisja nie uwzględnia przy tym specyfiki polskiego systemu prawnego i tego, że rozstrzyganie spraw konstytucyjnych zostało w Konstytucji RP powierzone różnym organom. Jednym z najważniejszych z nich jest TK, ale nie można też pomijać znaczenia Trybunału Stanu orzekającego o przestrzeganiu Konstytucji przez wskazane w przepisach osoby będące organami władzy publicznej. Kompetencje i instrumenty do ochrony konstytucji posiada także Prezydent RP.

  • Generalnie można odnieść wrażenie, że wiele zarzutów sformułowanych przez Komisję Wenecką wobec przyjętych w ustawie rozwiązań opartych jest na założeniu, że organy państwowe funkcjonować będą w złej wierze. Takie założenie sprawia, że prawie wszystkie uregulowania, niezależnie od kwestii jakiej dotyczą oraz w jakim kraju są podejmowane, są narażone na krytykę, zaś ich skuteczność poddana może być w wątpliwość. Należy jednak zauważyć, że ustawodawca w każdym kraju, funkcjonującym według zasad rządów prawa działa w oparciu o odmienne założenie, tj. funkcjonowania organów państwa w dobrej wierze i w duchu konstruktywnej współpracy przy wykonywaniu nałożonych przez prawo obowiązków oraz przy realizacji ustawowych kompetencji.

    Trybunał Konstytucyjny

    Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

     
     
     

    Załączniki

    Brak załączników do artykułu.

     
     
     

    Komentarze

    Brak komentarzy.