TK
Polsce – służyć, Europę – tworzyć, Świat – rozumieć, czyli rząd polski pisze do Komisji Weneckiej, która przyjmuje opinię o TK
Andrzej Rzepliński| Biuro Trybunału Konstytucyjnego| Gianni Buquicchio| Komisja Wenecka| Mariusz Muszyński| MSZ| Stanisław Biernat| Trybunał Konstytucyjny| ustawa o Trybunale Konstytucyjnym
włącz czytnikKomisja nie ukrywa swego negatywnego nastawienia wobec rządu i ustawodawcy, co wyraźnie podkreśla w pkt 127 opinii. Komisja dokładnie analizuje legalność działań rządu, a nie pogłębia analizy dotyczącej procedowania TK; pomija przy tym wnioski płynące ze zdań odrębnych składanych do rozstrzygnięć Trybunału;
Komisja manipulując przekazem próbuje utrwalić błędne przekonanie o tym, że Trybunał orzekł w grudniu 2015 r. o legalności wyboru określonych sędziów TK, a w konsekwencji dąży do wymuszenia przekazu, że istnieje obowiązek przyjęcia ślubowania od tych osób;
Komisja promuje niedającą się pogodzić z polską Konstytucja tezę, że Trybunał Konstytucyjny jest jedynym ostatecznym arbitrem w sprawach konstytucyjnych. Na dodatek przyznaje mu ten przymiot we wszystkich sprawach, a więc nie tylko tych dotyczących aktów normatywnych (do czego Konstytucja ogranicza rolę TK). Komisja nie uwzględnia przy tym specyfiki polskiego systemu prawnego i tego, że rozstrzyganie spraw konstytucyjnych zostało w Konstytucji RP powierzone różnym organom. Jednym z najważniejszych z nich jest TK, ale nie można też pomijać znaczenia Trybunału Stanu orzekającego o przestrzeganiu Konstytucji przez wskazane w przepisach osoby będące organami władzy publicznej. Kompetencje i instrumenty do ochrony konstytucji posiada także Prezydent RP.
Generalnie można odnieść wrażenie, że wiele zarzutów sformułowanych przez Komisję Wenecką wobec przyjętych w ustawie rozwiązań opartych jest na założeniu, że organy państwowe funkcjonować będą w złej wierze. Takie założenie sprawia, że prawie wszystkie uregulowania, niezależnie od kwestii jakiej dotyczą oraz w jakim kraju są podejmowane, są narażone na krytykę, zaś ich skuteczność poddana może być w wątpliwość. Należy jednak zauważyć, że ustawodawca w każdym kraju, funkcjonującym według zasad rządów prawa działa w oparciu o odmienne założenie, tj. funkcjonowania organów państwa w dobrej wierze i w duchu konstruktywnej współpracy przy wykonywaniu nałożonych przez prawo obowiązków oraz przy realizacji ustawowych kompetencji.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.