TK



M. Wiącek: Opinia prawna zlecona przez BAS na temat projektu ustawy o TK

Biuro Analiz Sejmowych| Marcin Wiącek| Prezydent RP| projekt ustawy o TK| Trybunał Konstytucyjny

włącz czytnik

W art. 105 ust. 2 powinno znaleźć się odesłanie nie tylko do postanowienia dotyczącego przeszkody w sprawowaniu urzędu przez Prezydenta (art. 97 pkt 1), lecz również do wyroku rozstrzygającego spór kompetencyjny. Wyroki takie nie mieszczą się bowiem w art. 105 ust. 1.

Zagadnienie publikacji orzeczeń TK regulują obecnie również art. 9 ust. 1 pkt 6, art. 10 ust. 1 pkt 4 i ust. 2 pkt 5–6 oraz art. 12 ust. 1 pkt 3 ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych. Wynika z tego m.in., że z uwagi na proponowaną zmianę formy rozstrzygania sporów kompetencyjnych (z postanowienia na wyrok – art. 96 w zw. z art. 4 ust. 5 projektu – por. art. 70 ust. 2 pkt 1 ustawy o TK) celowa będzie nowelizacja art. 10 ust. 2 pkt 6 ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych.

8.4. Przepis art. 106 – poza ust. 1 pkt 3 i 5 – powtarza aktualnie obowiązujące podstawy umorzenia postępowania (art. 39 ust. 1 ustawy o TK). W tym zakresie nie wywołuje zastrzeżeń, choć dla zachowania precyzji warto by zastąpić w art. 106 ust. 1 pkt 4 i ust. 3 oraz w art. 78 ust. 3 pkt 5 i ust. 4 słowo „orzeczenia” słowem „wyroku”.

Trybunał Konstytucyjny

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.