TK
M. Wiącek: Opinia prawna zlecona przez BAS na temat projektu ustawy o TK
Biuro Analiz Sejmowych| Marcin Wiącek| Prezydent RP| projekt ustawy o TK| Trybunał Konstytucyjny
włącz czytnik5.2. W art. 47 ust. 2 powinna zostać uwzględniona sytuacja, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1 lit. e) projektu. Projekt w obecnym brzmieniu nie daje podstaw do ustalenia trybu rozstrzygania o przekazaniu pełnemu składowi TK sprawy, w której skład „zwykły” zamierza odstąpić od poglądu prawnego wyrażonego w orzeczeniu pełnoskładowym. Z uwagi na sposób sformułowania art. 47 ust. 1 pkt 1 lit. e) i f) projekt – w odróżnieniu od obecnego art. 25 ust. 1 pkt 1 lit. e) ustawy o TK – nie zalicza bowiem ww. sytuacji do spraw „o szczególnej zawiłości”.
5.3. Z punktu widzenia rzetelności i sprawności działania TK pozytywnie należy ocenić art. 48 ust. 2 i 3. Pierwszy z ww. przepisów umożliwia Prezesowi TK wyznaczenie sprawozdawcy stosownie do specjalizacji sędziego, z pominięciem alfabetycznej listy sędziów. Jest to dobre rozwiązanie, które może przyczynić się do poprawy sprawności pracy TK. Na taką samą ocenę zasługuje projekt wyposażenia Prezesa TK w prawo do wyznaczenia terminu pierwszej narady (art. 48 ust. 3).
5.4. W art. 49 ust. 1 pkt 1 lit. a) można by rozstrzygnąć niejednoznaczną kwestię co do tego, w jakich okolicznościach wyłączeniu od orzekania podlega sędzia, który piastował mandat parlamentarny w czasie uchwalania ustawy, która następnie stała się przedmiotem kontroli TK (por. np. postanowienie Prezesa TK z 31 stycznia 2011 r., K 3/09).
Wątpliwość budzą art. 49 ust. 2 i 3 w zw. z ust. 6. Zgodnie z tymi przepisami, jeżeli „istnieją” okoliczności mogące wywołać wątpliwość co do bezstronności sędziego, to o wyłączeniu postanawia Prezes TK. Jeżeli natomiast istnienie tych samych okoliczności zostanie „uprawdopodobnione”, to wówczas kompetencję ma TK. W praktyce trudno jest uchwycić różnicę między istnieniem podstaw do wyłączenia, a jedynie prawdopodobieństwem ich istnienia. Podobna wątpliwość proceduralna ujawniła się niegdyś w sprawie K 2/07, zakończonej wyrokiem TK z 11 maja 2007 r. (zob. zdanie odrębne sędzi T. Liszcz). Prace nad nową ustawą o TK są okazją do usunięcia źródeł tej niejednoznaczności.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Opinia HFPC w sprawie projektu nowej ustawy o Trybunale Konstytucyjnym
M. Chmaj: Opinia na temat projektu ustawy o TK zlecona przez Biuro Analiz Sejmowych
B. Banaszak: Opinia prawna zlecona przez BAS na temat projektu ustawy o TK
D. Dudek: Ekspertyza prawna w sprawie wniesionego przez Prezydenta RP projektu ustawy o Trybunale Konstytucyjnym
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.