TK
M. Wiącek: Opinia prawna zlecona przez BAS na temat projektu ustawy o TK
Biuro Analiz Sejmowych| Marcin Wiącek| Prezydent RP| projekt ustawy o TK| Trybunał Konstytucyjny
włącz czytnikD. Przepis art. 57 pkt 10 nie uwzględnia tego, że w większości spraw w każdej chwili, aż do zakończenia postępowania – również po przedstawieniu stanowisk przez uczestników postępowania – może zmienić się skład orzekający TK (np. na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 1 lit. e). Z punktu widzenia sprawności postępowania nie wydaje się racjonalne, aby tylko z tego powodu musiało dochodzić z mocy prawa do pozbawienia prokuratora Prokuratury Generalnej statusu uczestnika postępowania na rzecz Prokuratora Generalnego, a do takiego wniosku prowadzi analiza brzmienia art. 57 pkt 10 projektu.
E. W art. 57 pkt 11 proponuje się zawężenie (por. art. 27 pkt 2 ustawy o TK), możliwości reprezentowania Rady Ministrów lub ministrów przez Prokuratorię Generalną. Formuła „w sprawach aktów normatywnych dotyczących Skarbu Państwa” jest nieprecyzyjna. Nie wiadomo bowiem, jak bliski ma być związek danego aktu prawnego ze Skarbem Państwa – czy chodzi tu tylko o przepisy dotyczące organizacji lub zarządzania mieniem Skarbu Państwa (por. art. 218 Konstytucji), czy też np. o sprawy, w których wyrok TK może wiązać się z nakładami finansowymi nieprzewidzianymi w ustawie budżetowej (por. art. 190 ust. 3 zd. 3 Konstytucji). Być może warto rozważyć pozostawienie rządowi swobody co do upoważnienia Prokuratorii Generalnej do uczestniczenia w postępowaniu przed TK.
F. Obecnie nie ma możliwości dopuszczenia do udziału w postępowaniu przed TK osoby będącej stroną postępowania toczącego się przed sądem, który wystąpił z pytaniem prawnym (zob. postanowienie TK z 22 października 2003 r., P 21/02). Tymczasem postępowanie przed TK ma wówczas charakter „wpadkowy” wobec postępowania sądowego, do którego znajduje bezpośrednie zastosowanie prawo do rzetelnego postępowania (art. 45 Konstytucji). Elementem tego prawa jest prawo do wysłuchania. Może np. zdarzyć się, że strona postępowania sądowego jest przeciwna zarzutom zawartym w pytaniu prawnym. Uważam, że – ze względu na zasadę sprawiedliwej procedury – w ustawie o TK powinien znaleźć się przepis umożliwiający zgłoszenie udziału w postępowaniu przed TK stronom postępowania przed sądem pytającym (zob. szerzej M. Wiącek, Pytanie prawne sądu do Trybunału Konstytucyjnego, Warszawa 2011, s. 350 i n.).
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Opinia HFPC w sprawie projektu nowej ustawy o Trybunale Konstytucyjnym
M. Chmaj: Opinia na temat projektu ustawy o TK zlecona przez Biuro Analiz Sejmowych
B. Banaszak: Opinia prawna zlecona przez BAS na temat projektu ustawy o TK
D. Dudek: Ekspertyza prawna w sprawie wniesionego przez Prezydenta RP projektu ustawy o Trybunale Konstytucyjnym
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.