TK
M. Wiącek: Opinia prawna zlecona przez BAS na temat projektu ustawy o TK
Biuro Analiz Sejmowych| Marcin Wiącek| Prezydent RP| projekt ustawy o TK| Trybunał Konstytucyjny
włącz czytnikB. Zgodnie z art. 57 pkt 6 jednym z uczestników postępowania przed TK może być Senat. Taka zmiana wymaga uzupełnienia art. 58 ust. 2, gdyż w obecnej wersji mówi on tylko o Marszałku Senatu i grupie senatorów.
C. Intencją Projektodawcy jest umożliwienie RPO zgłoszenia udziału w każdym toczącym się postępowaniu przed TK. Przepis art. 57 pkt 8 nie formułuje w tym zakresie żadnych wyjątków. Jednocześnie z art. 83 ust. 3 zd. 1 wynika, że w przypadku złożenia przez Prezydenta wniosku w trybie tzw. kontroli prewencyjnej Prezes TK nie zawiadamia RPO o przekazaniu wniosku do rozpoznania przez skład orzekający ani nie doręcza odpisu wniosku. Z ww. przepisów (ani też z art. 130, nowelizującego ustawę o RPO) – nie wynika jednak, że Rzecznik nie może zgłosić udziału w postępowaniu w trybie kontroli prewencyjnej.
Kompetencja przyznana RPO w art. 57 pkt 8 projektu dobrze wpisuje się w rolę Rzecznika jako organu stojącego na straży wolności i praw (art. 208 ust. 1 Konstytucji). Nie dostrzegam powodów, dla których Rzecznik miałby być pozbawiony ww. kompetencji w postępowaniu dotyczącym ustawy, którą Prezydent zaskarżył przed podpisaniem. Wszak tego typu ustawy – podobnie jak ustawy obowiązujące – również mogą ingerować w wolności i prawa i przez to mieścić się w zakresie konstytucyjnych zadań RPO. Co więcej, w postępowaniu prewencyjnym opinia RPO co do potencjalnych następstw, jakie ustawa może wywołać w sferze wolności i praw jednostek, może okazać się szczególnie cenna.
Godne rozważenia byłoby wyposażenie również Krajowej Rady Sądownictwa (dalej: „KRS”) w prawo zgłoszenia udziału w postępowaniu przed TK, jeżeli badany akt dotyczyłby niezależności sądów lub niezawisłości sędziów. Znajdowałoby to uzasadnienie w zadaniach KRS (art. 186 ust. 1 Konstytucji).
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Opinia HFPC w sprawie projektu nowej ustawy o Trybunale Konstytucyjnym
M. Chmaj: Opinia na temat projektu ustawy o TK zlecona przez Biuro Analiz Sejmowych
B. Banaszak: Opinia prawna zlecona przez BAS na temat projektu ustawy o TK
D. Dudek: Ekspertyza prawna w sprawie wniesionego przez Prezydenta RP projektu ustawy o Trybunale Konstytucyjnym
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.