TK



Ochrona dziennikarskich źródeł informacji w dobie cyfrowej w świetle Konwencji i Konstytucji

blogerzy| CBA| demokratyczne państwo prawa| dziennikarstwo| facebook| gromadzenie danych| Konstytucja| Konwencja o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności| nowe technologie| tajemnica dziennikarska| terroryzm| tożsamość informatora| Trybunał Konstytucyjny| twitter

włącz czytnik

Dylematy te nie oznaczają negowania przeze mnie zasadności ochrony tajemnicy dziennikarskiej. Uważam natomiast, że w erze komunikacji cyfrowej zamierzone i nie-zamierzone naruszenia tej tajemnicy wydają się po prostu nieuniknione. Należy zatem podejmować wszelkie starania, aby negatywny dla demokratycznego społeczeństwa skutek tego stanu rzeczy był jak najmniej dotkliwy. To pozostaje przede wszystkim w gestii ustawodawcy i sądów konstytucyjnych, które muszą wyznaczyć służbom policyjnym i ochrony państwa możliwie ścisłe ramy działania.

Zarysowane wcześniej problemy determinują ramy dalszych rozważań. Podsta-wowym celem niniejszego artykułu jest udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy w świetle przepisów Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności [dalej też: Konwencji] oraz Konstytucji RP, a także orzecznictwa Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu [dalej też: ETPC] i Trybunału Konstytucyjnego [dalej też: TK] istnieją wystarczające prawne gwarancje ochrony tajemnicy dziennikarskiej w zakresie tożsamości ich informatorów w związku ze stosowaniem przez służby policyjne i ochrony państwa środków niejawnego pozyskiwania informacji i dowodów za pomocą nowych technologii. Chodzi przede wszystkim o łamanie tej tajemnicy w toku takich czynności operacyjno-rozpoznawczych, jak kontrola operacyjna oraz pozyskiwanie danych o ruchu i lokalizacji (tzw. danych retencyjnych), a ponadto — co zapewne pojawi się w niedalekiej przyszłości na szerszą skalę także w Polsce — stosowanie środków masowej inwigilacji.

Punktem wyjścia do dalszych rozważań będzie wskazanie normatywnych podstaw ochrony tajemnicy dziennikarskiej w świetle Konwencji i konstytucji na tle dotychczasowego orzecznictwa ETPC i TK. Następnie zostanie podjęta próba ustalenia, jaki jest jej zakres przedmiotowy i podmiotowy, w tym czy mogą się na nią powoływać blogerzy oraz inne osoby zajmujące się dziennikarstwem obywatelskim (ang. citizen journalism). Wreszcie zostanie omówione orzecznictwo trybunałów na temat przesłanek usprawiedliwiających ingerencję w tajemnicę dziennikarską spowodowaną stosowaniem czynności operacyjno-rozpoznawczych. Szczególny nacisk zostanie położony na najnowsze orzeczenie TK z 30 lipca 2014 r. w sprawie (sygn. akt K 23/11), w której jednym z głównych problemów konstytucyjnych była właśnie ochrona tajemnicy dziennikarskiej w toku kontroli operacyjnej.

Publicystyka

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.