Debaty



Państwowe, prywatne lub obywatelskie – źródła finansowania działalności politycznej w Europie

finansowanie partii politycznych| Izba Gmin| Niemcy| podatek partyjny| Rada Europy| Riksdag| Short Money| Szwecja| Wielka Brytania

włącz czytnik

Dodatkowo warunkiem otrzymywania przez niemieckie partie subwencji z budżetu państwa jest złożenie do 30 września każdego roku sprawozdania (zawierającego też wykaz darczyńców) z prowadzonej przez nie w poprzednim roku gospodarki finansowej. Organem przyjmującym sprawozdania jest przewodniczący Bundestagu, natomiast weryfikacja ich poprawności, komentowanie i publikacja w gazecie parlamentarnej, a w dalszej kolejności wypłacanie przyznanych partiom subwencji należy do administracji parlamentarnej.

Przedstawiony niemiecki system obliczania przysługujących partiom środków z budżetu państwa wydaje się motywować tamtejsze ugrupowania do działań mających zachęcać obywateli do ich finansowego wspierania. Dodatkową motywacją dla obywateli mogą zaś być znaczące ulgi podatkowe przewidziane za wpłacenie darowizny na rzecz partii politycznej.

Podsumowanie

Przedstawiona analiza wskazuje na występowanie wielu zbieżności pomiędzy szczegółowymi rozwiązaniami z zakresu sposobu finansowania partii politycznych w Europie. W zdecydowanej większości krajów naszego kontynentu przekazuje się partiom pewne kwoty z budżetu państwa. Różny jest jednak ich poziom oraz udział w budżetach poszczególnych ugrupowań politycznych. Czasem otrzymywane przez partie środki publiczne są związane tylko z pokryciem kosztów udziału w wyborach. W innych przypadkach mają też umożliwić prowadzenie bieżącej działalności partiom, które spełniły uprawniające do otrzymania takich środków kryteria (najczęściej uzyskując odpowiednie poparcie w wyborach).

W prawie każdym z państw otrzymywanie pieniędzy publicznych jest powiązane z obowiązkową sprawozdawczością dotyczącą ich wykorzystania, mającą służyć przeciwdziałaniu korupcji politycznej. Jednak różne są przyjęte sposoby i częstotliwość prowadzenia takiej sprawozdawczości oraz charakter organu odpowiedzialnego za jej nadzorowanie.

Wszędzie partie polityczne mają też możliwość otrzymywania darowizn od podmiotów prywatnych – jednak odmienny jest charakter tych jednostek oraz rola, jaką takie źródła pieniędzy odgrywają w przychodach partii funkcjonujących w poszczególnych krajach. Podobnie jest ze skalą i znaczeniem składek członkowskich czy ich specyficznym rodzajem, jakim jest „podatek partyjny” (występujący między innymi w Niemczech i Austrii). W tych przypadkach ważne wydają się tradycje demokratyczne poszczególnych państw oraz poziom zakorzenienia społecznego działających w nich partii.

Debaty

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.