Debaty
Państwowe, prywatne lub obywatelskie – źródła finansowania działalności politycznej w Europie
finansowanie partii politycznych| Izba Gmin| Niemcy| podatek partyjny| Rada Europy| Riksdag| Short Money| Szwecja| Wielka Brytania
włącz czytnikDodatkowo warunkiem otrzymywania przez niemieckie partie subwencji z budżetu państwa jest złożenie do 30 września każdego roku sprawozdania (zawierającego też wykaz darczyńców) z prowadzonej przez nie w poprzednim roku gospodarki finansowej. Organem przyjmującym sprawozdania jest przewodniczący Bundestagu, natomiast weryfikacja ich poprawności, komentowanie i publikacja w gazecie parlamentarnej, a w dalszej kolejności wypłacanie przyznanych partiom subwencji należy do administracji parlamentarnej.
Przedstawiony niemiecki system obliczania przysługujących partiom środków z budżetu państwa wydaje się motywować tamtejsze ugrupowania do działań mających zachęcać obywateli do ich finansowego wspierania. Dodatkową motywacją dla obywateli mogą zaś być znaczące ulgi podatkowe przewidziane za wpłacenie darowizny na rzecz partii politycznej.
Podsumowanie
Przedstawiona analiza wskazuje na występowanie wielu zbieżności pomiędzy szczegółowymi rozwiązaniami z zakresu sposobu finansowania partii politycznych w Europie. W zdecydowanej większości krajów naszego kontynentu przekazuje się partiom pewne kwoty z budżetu państwa. Różny jest jednak ich poziom oraz udział w budżetach poszczególnych ugrupowań politycznych. Czasem otrzymywane przez partie środki publiczne są związane tylko z pokryciem kosztów udziału w wyborach. W innych przypadkach mają też umożliwić prowadzenie bieżącej działalności partiom, które spełniły uprawniające do otrzymania takich środków kryteria (najczęściej uzyskując odpowiednie poparcie w wyborach).
W prawie każdym z państw otrzymywanie pieniędzy publicznych jest powiązane z obowiązkową sprawozdawczością dotyczącą ich wykorzystania, mającą służyć przeciwdziałaniu korupcji politycznej. Jednak różne są przyjęte sposoby i częstotliwość prowadzenia takiej sprawozdawczości oraz charakter organu odpowiedzialnego za jej nadzorowanie.
Wszędzie partie polityczne mają też możliwość otrzymywania darowizn od podmiotów prywatnych – jednak odmienny jest charakter tych jednostek oraz rola, jaką takie źródła pieniędzy odgrywają w przychodach partii funkcjonujących w poszczególnych krajach. Podobnie jest ze skalą i znaczeniem składek członkowskich czy ich specyficznym rodzajem, jakim jest „podatek partyjny” (występujący między innymi w Niemczech i Austrii). W tych przypadkach ważne wydają się tradycje demokratyczne poszczególnych państw oraz poziom zakorzenienia społecznego działających w nich partii.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Finansowanie partii - potrzebna reforma a nie "odgrzewane" pomysły
Wolne wybory i frekwencja
Kompas - Czy możliwe są partycypacyjne sposoby finansowania partii politycznych w Polsce?
Wybory: mniejsze zło czy użyteczność publiczna
F. Rymarz: Finansowanie kampanii wyborczej na urząd Prezydenta RP
Przepisy da się nagiąć, zwłaszcza dotyczące finansowania kampanii wyborczych
Jak zaangażować się w kampanię wyborczą?
Jakubowski: Partyjne subwencje i dotacje
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.