Publicystyka
Ochrona dziennikarskich źródeł informacji w dobie cyfrowej w świetle Konwencji i Konstytucji
blogerzy| CBA| demokratyczne państwo prawa| dziennikarstwo| facebook| gromadzenie danych| Konstytucja| Konwencja o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności| nowe technologie| tajemnica dziennikarska| terroryzm| tożsamość informatora| Trybunał Konstytucyjny| twitter
włącz czytnikW związku z tym jestem zdania, że jedynym koniecznym oraz możliwym do zrealizowania w praktyce sposobem ochrony tajemnicy dziennikarskiej jest obecnie powierzenie sądom lub innym niezależnym organom państwa kompetencji do zarządzenia niejawnego pozyskania informacji w konkretnej sprawie, jeśli istnieje prawdopodobieństwo pozyskania treści stanowiących tajemnicę zawodową. Organ wnioskujący o zarządzenie kontroli operacyjnej czy udostępnienie mu danych telekomunikacyjnych powinien mieć przy tym prawny obowiązek wskazania we wniosku, czy wniosek dotyczy (lub nie dotyczy) osoby zobowiązanej w świetle przepisów prawa do zachowania tajemnicy zawodowej. Jeśli wnioskodawca wykaże, że podmiotem, w stosunku do którego prowadzone są działania operacyjne, jest dziennikarz lub z okoliczności sprawy i dotychczasowych ustaleń wynika, że mogą być pozyskane informacje stanowiące tajemnicę dziennikarską, wówczas sąd lub niezależny organ, rozstrzygający o zarządzeniu niejawnej kontroli, powinien jednocześnie rozstrzygać w sprawie uchylenia tajemnicy zawodowej. Dodatkowe wymagania postawione przez Trybunał, a polegające na żądaniu następczej kontroli sądowej zgromadzonych materiałów, podnoszą poprzeczkę w sposób utrudniający ustawodawcy rzetelne wywiązanie się z po-stawionych wymagań.
IV. Podsumowanie
Ustawodawca okazuje się dość niekonsekwentny, jeśli chodzi o nadążanie za zmianami technologicznymi wynikającymi z upowszechnienia Internetu i z nowych sposobów komunikowania się na odległość. O ile wprowadza rozwiązania legislacyjne umożliwiające służbom policyjnym i ochrony państwa wykorzystywanie nowinek technologicznych w walce z zagrożeniami w celu zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego, o tyle nie chroni dostatecznie praw podstawowych, w tym wolności wypowiedzi oraz wolności prasy. Świadczy o tym brak jakiejkolwiek efektywnej ochrony tajemnicy dziennikarskiej w toku czynności operacyjno-rozpoznawczych.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Sejm: służby zbyt swobodnie sięgają po billingi
Fundacja Batorego chce ustawy o ochronie tzw. sygnalistów
Stanowisko HFPC, IWP i SGL ws. nowelizacji art. 212 kk
À propos: Ochrona źródła dziennikarskiego w wyroku Europejskiego Trybunału Praw Człowieka
Kultura anonimowych donosów
SN: dziennikarz może użyć tajnych dokumentów do artykułu
Nowy stary projekt ustawy o policji
Sąd w Chrzanowie uznał, że portal może skarżyć postanowienie o wydaniu danych
HFPC o standardach ochrony tajemnicy dziennikarskiej
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.