TK
A. Herbet, M. Laskowska: Opinia prawna dotycząca projektu ustawy o Trybunale Konstytucyjnym (cz. 1)
immunitet| projekt ustawy o Trybunale Konstytucyjnym| sędzia Trybunału Konstytucyjnego| sędzia w stanie spoczynku| Trybunał Konstytucyjny
włącz czytnikZaliczenie Trybunału do władzy sądowniczej przez ustrojodawcę (por. art. 10 ust. 2 oraz art. 173 Konstytucji) przecięło wcześniejsze spory na temat charakteru TK, stąd powtórzenie tej formuły w ustawie (co czyni także u. TK) nie nasuwa żadnych zastrzeżeń. Refleksji wymaga natomiast drugi człon omawianego przepisu, normujący funkcję TK, którą ujmuje jako „strzeżenie porządku konstytucyjnego Rzeczypospolitej Polskiej” (u. TK poprzestaje w tym zakresie na ogólnym wskazaniu w art. 1 ust. 1 właściwości TK, co – w nieco zmienionej redakcji – zawarte jest w art. 2 projektu). Zarówno samą ideę ustawowego określenia funkcji TK, jak i sposób, w jaki została ona zrealizowana, należy ocenić, co do zasady, pozytywnie. Kontrola hierarchicznej zgodności norm prawnych jest oczywiście tą kompetencją, która stanowi istotę sądu konstytucyjnego i w praktyce jest również najczęściej przezeń wykonywana. Ogólniej sformułowana przez wnioskodawcę fraza, obejmująca także inne kompetencje TK (takie, jak stwierdzanie przeszkody w sprawowaniu urzędu przez Prezydenta RP, czy kontrola konstytucyjności celów i działalności partii politycznych), pozwala ukazać szersze spektrum zadań postawionych przed TK, a przez to pełniej (i w lapidarnej formie) oddaje jego funkcję. Jest przy tym oczywiste, że formuła art. 1 proj. u. TK nie może służyć jako podstawa wywodzenia jakichkolwiek niewyrażonych w przepisie szczególnym Konstytucji lub ustawy kompetencji Trybunału (por. rozważania na ten temat w postanowieniu TK z 20 maja 2009 r., sygn. akt Kpt 2/08). Być może, aby zrównoważyć i skonkretyzować szeroką formułę użytą w art. 1 proj. u. TK, należałoby rozważyć jego połączenie z art. 2 proj. u. TK i wskazanie, że Trybunał „strzeże porządku konstytucyjnego Rzeczypospolitej Polskiej” przez orzekanie o hierarchicznej zgodności norm prawnych oraz wykonywanie innych kompetencji określonych w Konstytucji. Jak się wydaje, merytorycznie propozycja ta nie wnosi jednak żadnych zmian w stosunku do wyniku wykładni art. 1 i 2 proj. u. TK w ich aktualnej wersji.
2. Przedmiot kontroli wszczętej pytaniem prawnym (art. 4 proj. u. TK)
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.