TK



A. Herbet, M. Laskowska: Opinia prawna dotycząca projektu ustawy o Trybunale Konstytucyjnym (cz. 3)

włącz czytnik

9. Stwierdzenie przeszkody w sprawowaniu urzędu przez Prezydenta RP (art. 120 proj. u. TK)

 Instytucja prawna zastępowania przez Marszałka Sejmu głowy państwa tymczasowo niezdolnej do wykonywania swych zadań została wprowadzona do polskiego porządku prawnego przez Konstytucję i nie znalazła dotychczas zastosowania. Na aprobatę zasługuje podjęta przez wnioskodawcę próba kompleksowego uregulowania w ustawie postępowania w sprawie stwierdzenia przeszkody w sprawowaniu urzędu przez Prezydenta RP. Na tle proponowanych w projekcie rozwiązań nasuwają się jednak istotne zastrzeżenia.

Po pierwsze, w art. 120 ust. 1 proj. u. TK mowa jest o tym, że tymczasowe wykonywanie obowiązków Prezydenta RP może zostać powierzone Marszałkowi Sejmu „nie dłużej niż na 3 miesiące”. Zastosowana formuła przesądza, iż okres zastępstwa powinien być w stosownym postanowieniu Trybunału z góry oznaczony, co – zwłaszcza w przypadku określenia go in casu jako krótszego – może okazać się dysfunkcjonalne. Bardziej operatywne wydaje się powiązanie ustania zastępstwa z momentem ustania okoliczności uniemożliwiających Prezydentowi RP sprawowanie urzędu (o czym niżej) i ewentualne wprowadzenie maksymalnego okresu, po jakim przedmiotowe postanowienie TK traci moc.

Trybunał Konstytucyjny

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.