TK



A. Herbet, M. Laskowska: Opinia prawna dotycząca projektu ustawy o Trybunale Konstytucyjnym (cz. 3)

włącz czytnik

Po trzecie, pewne zastrzeżenia trzeba zgłosić również do art. 120 ust. 2 proj. u. TK. Zgodnie z tym przepisem, postanowienie o stwierdzeniu przeszkody w sprawowaniu urzędu przez Prezydenta RP miałoby tracić moc „jeżeli przed upływem określonego w nim terminu Prezydent Rzeczypospolitej zawiadomi Marszałka Sejmu oraz Trybunał o podjęciu wykonywania swoich obowiązków”. Poza tym zdarzeniem oraz wspomnianym wyżej upływem trzech miesięcy (lub upływem krótszego okresu wskazanego w postanowieniu TK), utratę mocy postanowienia Trybunału powinna powodować także śmierć Prezydenta RP, zrzeczenie się urzędu przez Prezydenta RP, a nawet uznanie przez Zgromadzenie Narodowe trwałej niezdolności Prezydenta RP do sprawowania urzędu ze względu na stan zdrowia. Odnośnie do ostatniej przesłanki wyjaśnić trzeba, że z formalnego punktu widzenia podjęcie takiej uchwały przez obradujące wspólnie Sejm i Senat byłoby dopuszczalne także w okresie zastępstwa powierzonego przez Trybunał Marszałkowi Sejmu, a w razie zmiany okoliczności faktycznych byłoby to także funkcjonalnie pożądane (skróceniu uległby proces wyłonienia nowego Prezydenta RP, a w efekcie również okres zastępstwa sprawowanego przez Marszałka Sejmu). Pod rozwagę można byłoby również poddać dodatkową okoliczność, jako prowadzącą do utraty mocy omawianego postanowienia Trybunału – zawiadomienie Marszałka Sejmu przez Prezydenta RP o przejściowej niemożności sprawowania urzędu (wówczas Marszałek Sejmu przejmowałby obowiązki głowy państwa ex lege, na podstawie art. 131 ust. 1 ab initio Konstytucji).

Po czwarte, w związku z art. 120 ust. 2 zd. 2 proj. u. TK należy jeszcze podnieść, że projekt nie przewiduje (co mogłoby prowadzić do poważnych skutków w praktyce) żadnych mechanizmów pozwalających ustalić datę pewną zawiadomienia przez Prezydenta RP Marszałka Sejmu oraz Trybunału o podjęciu wykonywania swoich obowiązków. W szczególności, projekt nie określa jaki organ byłby kompetentny do ogłoszenia tego faktu (skutkującego – przypomnijmy – utratą mocy postanowienia Trybunału o zastępstwie w zakresie wykonywania obowiązków prezydenckich), ani nie nakazuje opublikowania informacji na ten temat (odpowiednim do tego miejscem byłby Dziennik Urzędowy Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", por. art. 10 ust. 2 pkt 5 ustawy  z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych; Dz. U. z 2011 r. Nr 197, poz. 1172 ze zm.). 

Trybunał Konstytucyjny

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.