TK



A. Herbet, M. Laskowska: Opinia prawna dotycząca projektu ustawy o Trybunale Konstytucyjnym (cz. 3)

włącz czytnik

3. Kontrola prawa pochodnego Unii Europejskiej

 Wyraźnie odczuwalnym deficytem projektu jest pominięcie w nim skomplikowanych i kontrowersyjnych, a przy tym mających realne znaczenie praktyczne, kwestii związanych z kontrolą prawa pochodnego UE. Jak wspomniano na wstępie, Trybunał uznaje pod pewnymi warunkami swoją kognicję do oceny zgodności aktów normatywnych stanowionych przez prawodawcę unijnego z Konstytucją, czemu daje wyraz w swoim orzecznictwie. Kognicja ta nie znajduje jednak expressis verbis umocowania w Konstytucji, zaś ani obecna u. TK, ani proj. u. TK nie mówią o niej wprost. Pomijając fakt, że sygnalizowana właściwość sądu konstytucyjnego koliduje z zasadami, na których ufundowany jest porządek prawny Unii Europejskiej, należy uznać, że formalnym wyrazem jej obowiązywania w polskim systemie prawnym nie powinno być jedynie orzecznictwo TK. Co więcej, pominięcie w projekcie tej problematyki milczeniem będzie – analogicznie do obowiązującej u. TK – wywoływać szereg komplikacji praktycznych w sytuacji, gdy Trybunał ponownie zostanie skonfrontowany z problemem kontroli konstytucyjności aktu prawa pochodnego UE. Abstrahując bowiem od doniosłych systemowo i teoretycznie dylematów związanych ze skutkami wyroku negatoryjnego dla statusu prawnego aktu prawa unijnego, należy zwrócić uwagę, iż projekt ustawy nie rozwiązuje takich kwestii, jak: odpowiedni skład orzekający (o ile Prezes TK nie uzna takiej sprawy za szczególnie zawiłą bądź doniosłą, o konstytucyjności prawa pochodnego UE orzekać będzie skład trzech sędziów Trybunału, por. art. 47 ust. 1 pkt 3 proj. u. TK), uczestnictwo w postępowaniu przed TK  organu, który wydał akt normatywny będący przedmiotem kontroli (czy obowiązek ten dotyczy organów UE i w jaki sposób miałby być realizowany, por. art. 57 pkt 4 proj. u. TK), zwrot na rzecz skarżącego kosztów postępowania przez organ, który wydał akt normatywny (czy obowiązek ten dotyczy organów UE i w jaki sposób miałby być realizowany, por. art. 73 ust. 2 proj. u. TK), miejsce ogłoszenia wyroku (por. art. 105 proj. u. TK).

Trybunał Konstytucyjny

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.