TK



M. Chmaj: Opinia na temat projektu ustawy o TK zlecona przez Biuro Analiz Sejmowych

Biuro Analiz Sejmowych| Marek Chmaj| Prezydent| projekt ustawy o TK| Trybunał Konstytucyjny

włącz czytnik

15.    Zastrzeżenia do art. 52
W ocenie Opiniującego w projektowanej ustawie należy usankcjonować obowiązywanie w postępowaniu przed Trybunałem – zasady prawdy obiektywnej (materialnej). W oparciu o tę zasadę Trybunał powinien kierować procesem, mając na celu wszechstronne zbadanie sprawy i dokonane pełnej analizy kontrolowanych norm. W dotychczasowej praktyce, w postępowaniu przed Trybunałem obowiązuje zasada kontradyktoryjności, wedle której to wnioskodawca ma za zadanie udowodnić istnienie sprzeczności norm prawnych z Konstytucją. Jeżeli wnioskodawca nie udowodni zasadności swojego wniosku, Trybunał umarza postępowanie lub stwierdza zgodność lub brak niezgodności aktu normatywnego z aktem wyższego rzędu. Obecna regulacja nie gwarantuje należytego wykonywania zadań przez sąd konstytucyjny. Oparcie postępowania przed Trybunałem o zasadę kontradyktoryjności przynosi szkodę wartościom istotnym z punktu widzenia zasad demokratycznego państwa prawa. Zadaniem Trybunału powinno być dążenie do wszechstronnej oceny i analizy hierarchicznej zgodności wskazanych przez wnioskodawcę  norm.

16.    Zastrzeżenia do art. 60 ust. 2
Poważne wątpliwości Opiniującego budzi wprowadzenie w art. 60 ust. 2 projektu możliwości przeglądania akt sprawy toczącej się przed Trybunałem przez osoby trzecie, jedynie w razie wykazania „ważnego interesu prawnego”. W ocenie Opiniującego, wskazanie przepisów, z których wynikałoby prawo lub obowiązek uzasadniające interes osoby trzeciej w zapoznaniu się z aktami sprawy toczącej się przed Trybunałem jest niebywale trudne. Co więcej przesłanka „ważności” jest przesłanką całkowicie ocenną. W tym zakresie, istnieje ryzyko, że regulacja art. 60 ust. 2 projektu będzie wręcz uniemożliwiać osobom trzecim dostęp do akt sprawy toczącej się przed Trybunałem. Kwestia dostępu do dokumentów tworzonych przez organy publiczne stanowi materię określoną w ustawie o dostępie do informacji publicznej, w ustawie o ochronie informacji niejawnych i w ustawie o ochronie danych osobowych. Brak zatem uzasadnienia dla wprowadzenia dodatkowych ograniczeń
w kwestii dostępu do tego rodzaju informacji zawartych w aktach sprawy toczącej się przed Trybunałem.
Należy zwrócić uwagę, iż rodzaj spraw rozpatrywanych przez Trybunał Konstytucyjny wiąże się z potrzebą umożliwienia nieskrępowanego dostępu do materiałów postępowania wszystkim obywatelom. Od niedawna na stronach internetowych Trybunału zamieszcza się skargi, wnioski, pisma procesowe uczestników postępowania, zajęte przez nich stanowiska, wydane orzeczenia. Praktykę tą należy ocenić bardzo pozytywnie. W ocenie Opiniującego praktyka ta powinna zostać usankcjonowana w ustawie.

Trybunał Konstytucyjny

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.