TK
Prezes TK Andrzej Rzepliński w Komisji Ustawodawczej Senatu
Andrzej Rzepliński| Komisja Ustawodawcza Senatu| Konstytucja| orzecznictwo TK| Senat| Trybunał Konstytucyjny
włącz czytnikPozycja ustrojowa i kompetencje Trybunału Konstytucyjnego pozwalają mu służyć wsparciem dla parlamentarzystów przy ich pracy poprzez korzystanie z instrumentu sygnalizowania możliwości wprowadzenia określonych rozwiązań ustawowych, nie przesądzając ich ostatecznego kształtu normatywnego. Z uznaniem należy zwrócić uwagę na praktykę Senatu, który, realizując wyroki Trybunału, odwołuje się do wskazówek i postulatów zawartych w ich uzasadnieniach. Poddaje je gruntownej analizie oraz, korzystając ze swojego mandatu demokratycznego i kompetencji przyznanych mu przez Konstytucję, proponuje wprowadzenie przepisów w określonym brzmieniu.
Mam na myśli przede wszystkim senacki projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych (druk senacki nr 614 z 11 kwietnia 2014 r.[2]) mający na celu dostosowanie systemu prawa do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 7 listopada 2013 r. w sprawie K 31/12 o nadzorze administracyjnym Ministra Sprawiedliwości nad sądami powszechnymi. Przepisy zakwestionowane przed Trybunałem wprowadzały tzw. menedżerski model zarządzania sądami. Trybunał orzekł, że zasada podziału władz i niezależności władzy sądowniczej nie wyklucza powierzenia Ministrowi Sprawiedliwości wykonywania nadzoru nad działalnością administracyjną sądów przy zakazie ingerencji władzy wykonawczej w kompetencje orzecznicze sędziów. Trybunał jednocześnie derogował kilka przepisów, w tym m.in. brak określenia w ustawie skutków negatywnej opinii o działalności dyrektora sądu przez zgromadzenie sędziów apelacji oraz wystąpienia przez prezesa sądu z wnioskiem o odwołanie dyrektora. Ponadto, wskazał prawodawcy konieczność przyznania prezesowi lub wiceprezesowi sądu prawa do wniesienia zastrzeżeń co do uwagi na piśmie skierowanej do niego przez Ministra lub co do odmowy przyjęcia przez tego ostatniego informacji rocznej o działalności sądów. Uwaga Ministra lub odmowa przyjęcia informacji rocznej mogły bowiem w dłuższej perspektywie spowodować negatywne konsekwencje dla prezesa lub wiceprezesa sądu.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Prezes TK Andrzej Rzepliński w Sejmie
Prezes Trybunału Konstytucyjnego: Współpraca z Senatem jest optymalna
W Senacie – wyroki TK
Prezes Rzepliński w Senacie: wykonywanie naszych wyroków napotyka na problemy (video)
A. Rzepliński w Senacie: Sprawozdanie z działalności TK w roku 2014 i pytania senatorów (stenogram)
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.