TK
Bezpieczeństwo państwa jako wartość chroniona w konstytucji RP
bezpieczeństwo państwa| dobro jednostki| dobro wspólne| Konstytucja| ul Haq| UNDP| wartości chronione| wskaźnik rozwoju społecznego| zagrożenie terrorystyczne
włącz czytnikZatrzymajmy się w tym miejscu na chwilę. Związanie pojęcia dobra wspólnego z istotą państwa i zestawienie go ze współtworzeniem i współodpowiedzialnością za to państwo jest tak koherentnym i solidnie usadowionym poglądem, jak byśmy niewątpliwie oczekiwali tego od sądu konstytucyjnego. Koresponduje on ze stanowiskiem doktryny17 i jest widocznie zaakcentowany w uzasadnieniach orzeczeń Trybunału. Co więcej, rozróżnienie dobra wspólnego i dobra indywidualnego ma również swoje oparcie w innych przepisach ustawy zasadniczej, jak np. w art. 25 ust. 3 Konstytucji R P. Jednakże taka interpretacja pojęcia dobra wspólnego, nawet przy poczynionych w doktrynie i orzecznictwie zastrzeżeniach co do niedopuszczalności interpretacji prowadzącej do zanegowania ochrony praw i wolności jednostki bądź utożsamienia jej z wolą władz państwowych czy większości politycznej, prowadzi do bardzo doniosłej konkluzji dla ochrony praw jednostki ograniczanych w celu ochrony bezpieczeństwa. Otóż, jeśli pełna ochrona wartości dobra wspólnego, rozumianego jako istota państwa, wymaga zapewnienia bezpieczeństwa tego państwa, to potrzeba ta ma pierwszeństwo przed koniecznością ochrony innych wartości konstytucyjnych, w tym także praw i wolności jednostki. Konstatacja ta jawi się jako oczywista, gdyż zarówno wola ustrojodawcy wyrażona w treści art. 31 ust. 3 Konstytucji RP, jak i dotychczasowe orzecznictwo TK w zakresie problematyki ograniczania ochrony praw i wolności jednostki z uwagi na zawarte w tymże przepisie wartości18 wskazują jednoznacznie na spójne z przedstawionym rozumieniem dobra wspólnego możliwości stosowania klauzuli limitacyjnej.
Jednakże w doktrynie odnajdujemy także głos wzywający do odmiennego odczytywania pojęcia dobra wspólnego. Próba jego reinterpretacji stanowiła w ostatnich latach jeden z ważniejszych wątków badań M. Piechowiaka, który poświęcił problematyce genezy, historii i treści pojęcia obszerne opracowania19. Bezcelowym byłoby przywoływanie w tym miejscu całości zawartego w nich wywodu, poprzestać zatem warto na skrótowym ujęciu najważniejszych tez:
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Odporność polskiego ustroju na „sytuacje awaryjne”
Bezpieczeństwo państwa a ograniczenia praw i wolności osób pełniących funkcje w służbie publicznej
Konstytucja RP wobec ekstremizmu politycznego
Ewolucja przestępczości narkotykowej w Polsce
Brak ustawy i jedna gmina blokują most energetyczny Polska - Litwa
Rzeczpospolita dobrem wspólnym wszystkich obywateli
Terroryzm w 2013 roku – podsumowanie
Prof. Seweryński: komisja Senatu monitoruje stan przestrzegania praw człowieka w Polsce
RPO: Ustawa o izolacji niebezpiecznych trafiła do TK
Nowe zasady wypłaty świadczeń za odbycie ćwiczeń wojskowych przez pracownika
Nowy stary projekt ustawy o policji
Niemczyk: Ustawa, która nie poprawi bezpieczeństwa
Rzecznik Praw Obywatelskich skarży ustawę antyterrorystyczną do Trybunału Konstytucyjnego
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.