TK
Ustawowa regulacja prawa petycji – szansa na skuteczne narzędzie społecznej partycypacji
ISP| Konstytucja| partycypacja| petycja| RPO| skargi| Trybunał Konstytucyjny
włącz czytnikUstrojodawca wskazał trzy konstytucyjne elementy prawa petycji. Po pierwsze, petycje stanowią rodzaj actio popularis, a więc środka przysługującego każdemu – osobie fizycznej, prawnej, jak i jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej. Konstytucja nie zawiera w tym względzie żadnych ograniczeń, które spotkać można, np. w Hiszpanii, czy Niemczech, dopuszczając składanie petycji zarówno indywidualnie, jak i zbiorowo. Pomimo, że nie zostało to wyrażone wprost w ustawie zasadniczej, petycje zbiorowe mogą składać również grupy nieformalne, jak np. mieszkańcy kamienicy, czy grupa rodziców dzieci uczęszczających do tego samego przedszkola. Po drugie, petycje mogą być kierowane do wszelkich instytucji posiadających kompetencje w zakresie zadań publicznych.
Krąg adresatów obejmuje wszystkie organy władzy publicznej, funkcjonujące zarówno na poziomie centralnym, jak i lokalnym, bez względu na zakres ich funkcji, jak również inne podmioty wykonujące zadania zlecone z zakresu administracji publicznej, aczkolwiek pewne ograniczenia w tym zakresie wynikają z orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego, który wskazał, iż prawo petycji nie może dotyczyć działalności orzeczniczej sądów.
Ostatnim elementem prawa petycji określonym w ustawie zasadniczej jest wskazanie, iż petycje mogą być składane w „interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą”. Trzeba w tym miejscu wyjaśnić, iż zgoda osoby trzeciej jest wymagana wyłącznie w przypadku, gdy bezpośrednim celem petycji jest ochrona interesów konkretnej osoby. W przypadku, gdy petycja składana jest w interesie ogólnym, np. osób niepełnosprawnych, mieszkańców danego miasta czy danej kamienicy, nie trzeba załączać zgody każdego podmiotu, którego interes indywidualny jest w ten sposób realizowany, co w przypadku dużych grup społecznych byłoby zresztą niewykonalne.
Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.
Artykuły powiązane
Odmowa podjęcia uchwały o przeprowadzeniu referendum: wyrok WSA
Projekt ustawy o petycjach po raz kolejny
MS: będzie kolizja prawa petycji z ustawą o ustroju sądów
W Senacie odbyło się pierwsze wysłuchanie publiczne
Kompas - Projekt ustawy o petycjach trafił do Sejmu
Kompas: O wykorzystaniu narzędzi partycypacji obywatelskiej na poziomie UE
Demokracja to nie tylko wybory
Załączniki
Komentarze
Polecane
-
Oświadczenie Andrzeja Rzeplińskiego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego
Andrzej Rzepliński -
Kaczorowski: Mitteleuropa po triumfie Trumpa
Aleksander Kaczorowski -
Piotrowski: Trybunał Konstytucyjny na straży wolnych wyborów i podstaw demokracji
Ryszard Piotrowski -
Prawnicy wobec sytuacji Trybunału Konstytucyjnego, badania i ankieta
Kamil Stępniak -
Skotnicka-Illasiewicz: Młodzież wobec Unii w niespokojnych czasach
Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz
Najczęściej czytane
-
O naszym sądownictwie
Jan Cipiur -
Przepraszam, to niemal oszustwo
Stefan Bratkowski -
iACTA alea est
Magdalena Jungnikiel -
TK oddalił wniosek Lecha Kaczyńskiego dotyczący obywatelstwa polskiego
Redakcja -
Adwokat o reformie wymiaru sprawiedliwości
Rafał Dębowski
Brak komentarzy.