TK



Ustawowa regulacja prawa petycji – szansa na skuteczne narzędzie społecznej partycypacji

ISP| Konstytucja| partycypacja| petycja| RPO| skargi| Trybunał Konstytucyjny

włącz czytnik

Precyzyjne określenie przedmiotu petycji jest niezwykle istotne w celu odróżnienia tej instytucji od skargi i wniosku, które zdefiniowane zostały w k.p.a., również przez wskazanie ich przedmiotu. Zauważyć należy, iż w świetle art. 63 Konstytucji rozróżnienie takie nie może byĆ dokonane poprzez wskazanie podmiotu uprawnionego do wniesienia danego środka, jego adresata ani interesu, dla którego ochrony dany środek został podjęty.

Sytuacja ta może spowodować, iż organ, który otrzyma pismo bĘdzie miał problem z określeniem, czy jest to petycja czy wniosek, a w związku z tym, czy wniesione pismo powinno byĆ rozpatrywane w sposób określony w przepisach usta wy o petycjach czy działu VIII k.p.a., szczególnie, iż zgodnie z art. 7 projektu, o tym, czy pismo jest petycją decyduje jego treść, a nie forma zewnętrzna.

Zaproponować można też odejście od zasady, iż petycje dotyczące spraw leżących w kompetencji  kilku organów są rozpatrywane przez kilka podmiotów. W projekcie przyjęto, że w sytuacji, gdy petycja dotyczy kilku spraw podlegających rozpatrzeniu przez różne organy, adresat rozpatruje sprawy należące do jego właściwości, a pozostałe przekazuje do innych organów, zawiadamiając o tym składającego petycję. Rozwiązanie ta kie nie budzi wątpliwości prawnych, jednak zastanowić się można, czy nie bĘdzie powodowało problemów już na etapie stosowania ustawy. Rozważyć można, czy nie byłoby lepsze wprowadzenie rozwiązania na wzór litewski, iż rozpatrzenie petycji następuje przez ten organ, którego zakres właściwości jest najszerszy w aspekcie terytorialnym i rzeczowym. Podmiot ten zawsze może przed ostatecznym rozpatrzeniem petycji zasięgnąć opinii ekspertów, czy też innych organów, co wyeliminuje ewentualne rozbieżności w sposobie rozpatrzenia sprawy, które mogą powstać w sytuacji, gdy ta sama sprawa rozpatrywana jest niezależnie przez kilka podmiotów.

Zastanowienia wymaga również rezygnacja z ustanawiania wyjątku od zasady dyskontynuacji prac parlamentu w odniesieniu do projektów ustaw wniesionych w wyniku rozpatrzenia petycji, przewidziana w art. 16 projektu.

Debaty

Zawartość i treści prezentowane w serwisie Obserwator Konstytucyjny nie przedstawiają oficjalnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego.

 
 
 

Załączniki

Brak załączników do artykułu.

 
 
 

Komentarze

Brak komentarzy.